A rendezvény szervezője:
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Honlap: www.ppk.elte.hu
Pedagógiai és Pszichológiai Intézet – Szombathely
Cím: 9700, Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4.
A Szekció honlapjának címe: otdk2025.ppk.elte.hu
A Szekció email címe: otdk2025@ppk.elte.hu
A rendezvény időpontja: 2025. április 22–24.
Ügyvezető elnök: | Prof. Dr. Zsolnai Anikó egyetemi tanár E-mail: dekan@ppk.elte.hu |
Ügyvezető társelnök: | Dr. Pachner Orsolya egyetemi adjunktus Telefon: +36209888870 E-mail: pachner.orsolya@ppk.elte.hu |
Ügyvezető titkár: | Simon Adél Csenge egyetemi tanársegéd E-mail: simon.adel.csenge@ppk.elte.hu |
Hallgatói képviselő: | Bede Melinda E-mail: bedemeli@student.elte.hu |
Helyettes hallgatói képviselő: | Tóth Laura Luca E-mail: tothl00@student.elte.hu |
Pedagógiai alszekció | |
Alszekció elnök: | Langerné Dr. Buchwald Judit habilitált egyetemi docens E-mail: buchwald.judit@ppk.elte.hu |
Koordinátor: | Dr. Velics Gabriella egyetemi docens E-mail: velics.gabriella@ppk.elte.hu |
Pszichológia alszekció | |
Alszekció elnök: | Pergelné Dr. Remete Eszter egyetemi adjunktus E-mail: pergelne.remete.eszter@ppk.elte.hu |
Koordinátor: | Holecz Anita E-mail: holecz.anita@ppk.elte.hu |
Andragógia alszekció | |
Alszekció elnök: | Kispálné Dr. Horváth Mária SRPSZK főigazgató, pedagógiai szakértő E-mail: kispalne.horvath.maria@srpszkk.elte.hu |
Koordinátor: | Dr. Vincze Szilvia egyetemi docens E-mail: vincze.szilvia@ppk.elte.hu |
Könyvtártudomány alszekció | |
Alszekció elnök: | Prof. Dr. Kiszl Péter egyetemi tanár E-mail: kiszl.peter@btk.elte.hu |
Koordinátor: | Dr. Senkei-Kis Zoltán egyetemi adjunktus E-mail: senkei-kis.zoltan@btk.elte.hu |
Szakmai bizottság elnöke: | Dr. Veres-Székely Anna egyetemi tanár E-mail: szekely.anna@ppk.elte.hu |
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT), az OTDT Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottsága, valamint a rendező Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kara ezúton meghirdeti a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekcióját, az alábbi felhívásban szereplő feltételek mellett.
A 37. OTDK Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekciójában való részvétel és nevezés feltételeit a 37. OTDK központi felhívása, valamint az OTDT Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottságának jelen felhívása tartalmazza.
A 37. OTDK-n azok a pályamunkák és szerzőik (amennyiben a pályamunka többszerzős, úgy valamennyi szerző) vehetnek részt, amelyek és akik megfelelnek a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia központi felhívásában foglalt feltételeknek (részletek a 37. OTDK központi felhívásának 2. számú mellékletében).
A külhoni egyetemek és főiskolák önképzőkörösei a magyarországiakéval azonos szakmai feltételekkel vehetnek részt a 37. OTDK-n. Ennek részleteit a 37. OTDK központi felhívása tartalmazza.
A konferencián részt vehetnek továbbá olyan magyarországi és külhoni középiskolások is, akik felsőoktatási intézményi konferenciákon vagy országos középiskolás tudományos diákkonferenciákon (részletes felsorolásukat a 37. OTDK központi felhívásának 4. számú melléklete tartalmazza) bemutatják kutatási eredményeiket, és a 37. OTDK-ra jelölést szereznek. A középiskolások részvételével kapcsolatos részletesebb leírást a 37. OTDK központi felhívása tartalmaz.
A BA, BSc képzés során folyamatos TDK-munka keretében keletkezett szakdolgozat/diplomamunka, amennyiben megfelel a felhívásban és a mellékletekben foglalt követelményeknek, és akár a BA/BSc képzés, akár az azt követő MA/MSc képzés idején intézményi TDK-konferencián bemutatásra és ott OTDK delegálásra került, a 37. OTDK-ra benevezhető.
A Szekció felhívásának 1. számú melléklete tartalmazza:
A. A PEDAGÓGIAI ALSZEKCIÓBA a neveléselméleti, nevelésfilozófiai, oktatáselméleti (didaktika), nevelés- és iskolatörténeti, összehasonlító pedagógiai, szociálpedagógiai, gyermekvédelmi, köz- és felsőoktatás-politikai, oktatás-gazdaságtani, oktatásjogi, oktatásigazgatási és nevelésszociológiai kutatásokat feldolgozó dolgozatokat várjuk, valamint a tágabb értelemben vett, interdiszciplináris kapcsolatrendszerében értelmezhető gyógypedagógia elméleti és történeti témaköreit tárgyaló pályamunkákat.
Nem tartoznak a Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekcióba a döntően szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai), illetve oktatástechnológiai (oktatástechnikai) indíttatású és tartalmú pályamunkák, amelyekkel a 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciójába lehet nevezni.
B. A PSZICHOLÓGIAI ALSZEKCIÓBA az általános lélektan, fejlődéslélektan, pedagógiai pszichológia, szociálpszichológia, személyiségpszichológia, klinikai pszichológia, egészségpszichológia, sportpszichológia, munka- és szervezet pszichológia és egyéb alkalmazott pszichológia témákból várunk dolgozatokat.
C. AZ ANDRAGÓGIAI ALSZEKCIÓBA az alábbi témájú dolgozatokat várjuk: az andragógia pedagógiai és pszichológiai kérdései, felnőttképzés, felnőttoktatás, felnőttnevelés, közművelődés, élethosszig tartó tanulás, művelődésszociológia, közösségszervezés, esztétikai tudatformálás és nevelés, vezetéselmélet és intézményrendszer, emberierőforrás-tanácsadó, kulturális mediátor, kulturális turizmus, múzeumi mediáció, művelődéselmélet, művelődéspolitika, kommunikációelmélet (kivéve a kifejezetten matematikai, ismeretelméleti, szociológiai munkákat), művelődéstörténet (kivéve a nyelvészeti, néprajzi, vallásfilozófiai, tudománytörténeti, zenei dolgozatokat).
D. A KÖNYVTÁRTUDOMÁNYI ALSZEKCIÓBA az alábbi témájú dolgozatokat várjuk: könyv-, könyvtár- és nyomdászattörténet, sajtótörténet, a művelődéstörténet könyvtári vonatkozásai, olvasáskutatás (olvasáspszichológia, olvasáspedagógia, olvasásszociológia), könyvtárpedagógia, a gyűjteményszervezés, formai és tartalmi feltárás, tájékoztató munka, könyvtári menedzsment, a könyvtár szociális funkciói. A könyvtár mint az élethosszig tartó tanulás egyik színtere. A könyvtárügy aktuális kérdései.
A nevezés során a hallgatóknak be kell jelölniük, hogy a felkínált tagozatok közül melyik lenne számukra a legmegfelelőbb, amelyben a pályamunkájukat be kívánják mutatni, illetve mely tagozat(ok)ba tartják szintén befogadhatónak a pályamunkát.
A tagozatok kialakításának alapvető szabályait a 37. OTDK központi felhívása tartalmazza. Az OTDT Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottsága a beérkezett pályamunkák témája és száma alapján egyes tervezett tagozatokat/témaköröket összevonhat, illetve továbbiakat alakíthat ki, így a pályamunka más tagozatba is kerülhet, mint amit a szerző(k) a nevezés során megjelöltek. Önálló tagozat indításának feltétele az adott témában legalább 6 pályamunka beérkezése azzal a feltétellel, hogy az adott tagozatba besorolt 6-15 pályamunkából legalább 5 db bemutatásra kerül a 37. OTDK-n. Amennyiben valamely tagozat esetében a bemutatásra kerülő pályamunkák száma nem éri el az 5 db-ot, az adott tagozat a Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottság elnökének döntése alapján más tagozattal összevonható. A rendező intézmény a Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottság egyetértésével fenntartja annak a jogát, hogy a Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció tudományterületétől eltérő tartalmú pályamunkákat – a jelentkezést megköszönve – a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia tudományterületileg illetékes más szekciójába átirányítsa.
A végleges tagozatokról és a pályamunkák besorolásáról a döntést az OTDT Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottsága hozza meg, amelyről a hallgatók az OTDT online rendszerén keresztül kapnak tájékoztatást, legkésőbb két héttel a konferencia kezdetét megelőzően.
Az intézményi TDK-konferenciát követően a pályamunka feltöltése és a szekció kiválasztása a 37. OTDK központi felhívás 2. számú melléklet 4. pontjában jelölt e-mail megküldésétől számított 30 napon belül. Azoknak a hallgatóknak, akik a 37. OTDK Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekciójának nevezési határidejét megelőző 30 napon belül megrendezett intézményi TDK-konferencián kapnak jogosultságot a pályamunkájukkal, legkésőbb a nevezési határidőig fel kell tölteni a pályamunkájukat az OTDT online rendszerbe.
FIGYELEM! A pályamunka feltöltése nem jelent automatikusan nevezést a 37. OTDK-ra.
Nevezni a nevezési időszakban kell, a következő pontban leírt lépésekkel.
Nevezési időszak: 2024. november 15. – 2025. január 08. (szerda) 16.00 óra (CET)
A hallgatók feladatai ebben az időszakban:
A saját kezű vagy elektronikus aláírással ellátott dokumentumokkal szembeni közös elvárás:
a) az azonosításra visszavezethető dokumentum-hitelesítés szolgáltatás igénybevételével (Ügyfélkapu AVDH, a https://niszavdh.gov.hu/index oldalon), az Ügyfélkapu használatával hitelesített dokumentum
VAGY
b) a nyomtatott és kézzel aláírt dokumentum szkennelt formátuma (PDF formátumban) fogadható el.
A hallgatók számára megadott nevezési határidőt – 2025. január 08. (szerda) 16.00 óra (CET) – követően az OTDT online rendszerbe nevezési dokumentum feltöltése a hallgatóknak nem lehetséges.
Az intézményi TDK-konferencia dokumentumainak feltöltése és megküldése az OTDT Titkárságának a 37. OTDK központi felhívás 2. számú melléklete szerint.
1. A hallgatók nevezéseinek jóváhagyása az OTDT online rendszerében (a rendszerben minden nevezés automatikusan jóváhagyásra kerül, így csak akkor van ezzel teendő, ha valamely benevezett pályamunkát az intézmény/kar nem kívánja delegálni az OTDK-ra.)
2. A Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekcióban benevezett pályamunkák és szerzőik jóváhagyott nevezéseit tartalmazó összesítő jegyzék nyomtatása az OTDT online rendszerből, annak saját kezű aláírása, szkennelése, majd feltöltése (PDF formátumban) az OTDT online rendszerben, VAGY az OTDT online rendszerből generált Excel formátumú összesítő jegyzéket PDF formátummá kell alakítani, elektronikus aláírással kell ellátni, majd feltölteni az OTDT online rendszerbe.
A saját kezű vagy elektronikus aláírással ellátott dokumentumokkal szembeni közös elvárások:
a) az azonosításra visszavezethető dokumentum-hitelesítés szolgáltatás igénybevételével (Ügyfélkapu AVDH, a https://niszavdh.gov.hu/index oldalon), az Ügyfélkapu használatával hitelesített dokumentum
VAGY
b) a nyomtatott és kézzel aláírt dokumentum szkennelt formátuma fogadható el.
Az intézményi/kari TDT-elnök által az OTDT online rendszerben a dokumentumok feltöltésére vonatkozó határidő: 2025. január 13. (hétfő) 16.00 óra (CET). E határidőt követően az OTDT online rendszerbe nevezési dokumentum feltöltése nem lehetséges.
A Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció felhívásában szereplő követelményektől eltérő pályamunkákat nem áll módunkban befogadni, nevezésük elutasításra kerül. Az egyéni, egyénileg beküldött nevezés érvénytelen.
A 37. OTDK nevezési és részvételi díjairól a támogatások rendelkezésre állásának függvényében a későbbiekben születik döntés.
Az OTDK-n részvételt elismerő oklevelet kap minden bemutatott pályamunka valamennyi szerzője és témavezetője. Emellett a bemutatott pályamunkák szekció szinten legfeljebb harmada részesülhet az I., II. és III. helyezések valamelyikében, annak figyelembevételével, hogy szakmai tagozatonként legfeljebb egy pályamunka kaphat első helyezést. A szekció főzsűrik a pályaművek közül azokat, amelyek helyezést nem érnek el, de a tagozati zsűrik szakmai értékeik alapján elismerésre érdemesnek találják, és az értékelés alapján közvetlenül a helyezett pályamunkák után következnek, a zsűri különdíjával ismerhetik el. A helyezett és a zsűri különdíjában részesülő pályamunkák szerzői valamennyien megkapják a helyezésért vagy a zsűri különdíjáért járó oklevelet.
A helyezett és a zsűri különdíjával elismert pályamunkák száma szekció szinten összesen nem haladhatja meg a szekcióban bemutatott pályamunkák számának 50%-át. A díjak további szabályozását a központi felhívás 3. számú melléklete tartalmazza.
Az országos konferencián I. helyezést elérő pályamunkák szerzői – amennyiben megfelelnek a pályázati kiírásban foglalt további feltételeknek – pályázatot nyújthatnak be a Pro Scientia Aranyérem elnyerésére. Ennek részletei a 37. OTDK központi felhívásának 5. számú mellékletében olvashatók.
Hívunk és várunk minden érdeklődő diákköröst és mestereiket!
Budapest, 2024. április 9.
Dr. Veres-Székely Anna | Dr. Zsolnai Anikó |
egyetemi tanár | egyetemi tanár |
OTDT Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szakmai Bizottságának elnöke | a 37. OTDK Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekciójának ügyvezető elnöke |
A szekcióban alapvetően magyar nyelven lehet a pályamunkákat benyújtani. Amennyiben a szerzők angol nyelvű képzésben vesznek részt, úgy a pályamunka angol nyelven is benyújtható. Ezen angol nyelvű pályamunkák esetében, ha a szerzők legalább 50%-a magyar anyanyelvű, akkor a rezümét is magyar nyelven kell feltölteni, valamint a pályamunkát magyar nyelven kell bemutatni a konferencián.
A Szekció programjában a neveléstudomány, a pszichológia, az andragógia, a könyvtártudomány és a velük rokon tudományokhoz tartozó, önálló kutatómunkán alapuló, tudományos igényű pályamunkák mutathatók be. A pályamunkának önálló és új kutatási eredményeket kell tartalmaznia!
További tartalmi követelmények:
Az OTDK-ra benevezett valamennyi pályamunka plágiumellenőrzésen megy keresztül. A plágiummal kapcsolatos döntést a szakmai bizottságok által létrehozott háromtagú testület hozza meg. A plágiummal kapcsolatban az OTDT központi felhívásában szereplő információk az irányadók. A szerzői jogokat bizonyítottan sértő pályaműveket az OTDT kizárja az OTDK-ról, a nevező intézmény egyidejű értesítésével.
A mesterséges intelligencia használatát az eszköz megnevezésével és a használat módjának leírásával be kell mutatni. A dolgozat végén, az irodalomjegyzék előtt kell nyilatkozni az MI használatról (abban az esetben is, ha valaki egyáltalán nem használt MI-t). Használat esetén a használat módja, és az eszköz hivatkozásával. (Példa referencia: OpenAI, ChatGPT, 2023. Március 15., chat.openai.com/APA) Részletesebb útmutatót az ELTE PPK által alkalmazott dokumentumban talál:
https://www.ppk.elte.hu/dokumentumok/mesterseges-intelligencia.
Általános feltételek:
A feltöltés ideje: az intézményi TDK-konferencia befogadását követő 30 napon belül (37. OTDK központi felhívás 2. számú melléklet 4. pontjában leírtak szerint). Azok a hallgatók, akik a 37. OTDK érintett szekciójának nevezési határidejét megelőző 30 napon belül megrendezett intézményi TDK-konferencián kapnak jogosultságot pályamunkájukkal, legkésőbb a nevezési határidőig kell, hogy feltöltsék dolgozatukat az online rendszerbe.
Valamennyi pályamunkának tartalmaznia kell a lezárás dátumát.
Azok a pályamunkák, amelyek nem érik el a szekció által meghatározott minimum terjedelmet, vagy meghaladják a maximum terjedelmet, nem tölthetők fel az OTDT online rendszerébe.
A pályamunkákat PDF formátumban kell feltölteni. A fájl maximum mérete 10 megabájt lehet.
Általános formai kritériumok:
Betűtípus: Times New Roman Betűméret: 12 pt
Sortáv: 1,5
Margó: 2,5
Szekció specifikus kritériumok:
A dolgozat terjedelmi követelménye minimum 20 oldal, maximum 40 oldal. E terjedelembe beletartozik a tartalomjegyzék, az absztrakt és az irodalomjegyzék. A főszövegben szintén javasolt elhelyezni azokat az ábrákat és táblázatokat, melyek a szövegben leírtak megértéséhez szükségesek. Amennyiben ezeken felül is szeretne a szerző táblázatokat, ábrákat csatolni, ám azok nem nélkülözhetetlenek a főszöveg megértéséhez, azok a mellékletben helyezhetőek el. A pályamunkában szereplő ábrákat és táblázatokat számozni kell, és a szövegben ennek megfelelően kell hivatkozni rájuk. A dolgozat melléklete (mely a 20-40 oldal terjedelmen felül számítható) külön fájlban, kiegészítő dokumentumként kezelendő és tölthető fel (amennyiben azonban a melléklettel együtt sem haladná meg a terjedelem a 40 oldalt, egy fájlként feltölthető a pályamunkával együtt). Kiegészítő dokumentum feltöltése tehát engedélyezett. A kiegészítő dokumentumot egyetlen fájlként kell feltölteni, amelynek maximum mérete 10 megabájt lehet.
Hivatkozások módja: A hivatkozások és az irodalomjegyzék formátumának az APA hivatkozási stílust kell követni, erről részletes tájékoztatás található a Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat honlapján, amely az alábbi linken keresztül elérhető: http://ojs.elte.hu/gyermekneveles/stylesheet.
Felhívjuk a hallgatók figyelmét, hogy a dolgozatok címoldalán fel kell tüntetni a szerző(k) nevét, intézményüket és a témavezető(k) nevét is.
A TDK-pályamunkát és a rezümét csak az OTDT online rendszerébe kell feltölteni.
Az OTDT online rendszerébe csak a törzsszöveget kell feltölteni (a többi adatot: szerző hallgató(k) neve, intézménye, témavezető stb. az online rendszer generálja).
A rezümé nyelve: magyar. Angol nyelvű pályamunkák esetében, ha a szerzők legalább 50%-a magyar anyanyelvű, akkor a rezümét is magyar nyelven kell feltölteni, egyéb esetben angol nyelven.
A rezümé terjedelme: minimum 500 és legfeljebb 2500 karakter. Táblázat vagy ábra nem lehet benne, a szöveg az esetleges különleges karaktereket szimbólumként tartalmazza.
A rezümének tartalmaznia kell a hallgató saját magának tulajdonított eredményeit is (maximum 500 karakterben összefoglalva).
A konferencián a bemutatásra kerülő pályamunkákat szakmai zsűri bírálja el. A pályamunkának önálló és új kutatási eredményeket kell tartalmaznia. A pályamunka jellegéről (elméleti kutatás, empirikus kutatás, innováció és/vagy fejlesztés) a hallgató – témavezetőjével egyeztetve – saját felelősségére dönt! A bírálók ennek megfelelően értékelik a pályamunkát.
A pályamunka összesített értékelésének, minősítésének elemei:
1. A külső bírálók értékelése, minősítése (két bíráló értékelésének az átlaga) adja a megszerezhető 100 pont felét, azaz maximum 50 pontot (írásbeli pályamunka).
2. A szakmai zsűri értékelése adja a megszerezhető 100 pont másik felét, azaz maximum 50 pontot (szóbeli bemutatás).
Az írásbeli pályamunkákat két bíráló értékeli. Amennyiben a bírálói vélemények között 15 pontnál nagyobb különbség mutatkozik, a pályamunkát harmadik bíráló is értékeli. Az egymáshoz közelebb eső két pontszám átlagát veszi figyelembe a zsűri.
Ha a bírálat a konferenciát megelőző 10. napig nem készült el, úgy ezen ok miatt a pályamunka nem zárható ki az OTDK-ról.
Az elkészült bírálatokat (pontszám és szöveges bírálat) a Szekció rendezői az OTDT online rendszerében publikálják a konferencia előtt 10 nappal.
A kötelező plágiumvizsgálat eredményeivel kapcsolatos döntést a szakmai bizottságok által létrehozott háromtagú testület hozza meg. A döntés háromféle lehet: nem szükséges intézkedni / enyhébb esetben a zsűri figyelmét hívja fel a problémára / a szerzői jogokat bizonyítottan sértő pályaműveket a Szakmai Bizottság elnökének döntése alapján kizárják.
Az értékelési szempontok és a bemutatott dolgozatok összesített pontértéke az alábbiak szerint alakul ki:
Az elméleti, történeti jellegű dolgozatok bírálati szempontjai:
1. A témaválasztás indoklása, a kutatás előzményei és relevanciája: 0–6 pont
A téma fontos-e és aktuális-e az adott tudományterület és módszertan szempontjából? Összhangban van-e a cím és a megadott téma a dolgozat tartalmával?
2. Az alkalmazott kutatási módszer sajátosságai: 0–6 pont
A kutatási probléma mennyire újszerű, jelentős? A kutatási felvetések szakmailag indokoltak-e, és a téma lényeges összefüggéseire irányulnak-e? Az alkalmazott kutatási módszerek megbízhatóak-e és érvényesek-e? Újszerű, kreatív módszeralkalmazások előfordulnak-e a pályamunkában?
3. A kutatási módszer felhasználásának színvonala: 0–7 pont
Illeszkednek-e a téma feldolgozásához választott kutatási módszerek a dolgozat célkitűzéseihez? Sikerült-e kellő mélységben megválaszolni a kutatási probléma során felvetett kérdéseket? Túlmutat-e a téma feldolgozása a helyzet egyszerű leírásán? Jellemzi-e a dolgozatot az elemzés és a kritikai szemlélet érvényesítése? A kialakított értelmezési keret alkalmas-e a probléma elemzésére? Az adott módszerek a legalkalmasabbak-e a téma kutatásához?
4. Az eredmények megbízhatósága, a következtetések bizonyítása: 0–12 pont
Megjelennek-e az elemző munkára épülő önálló következtetések, javaslatok? A következtetések megfelelőek és megalapozottak-e?
5. A dolgozat szerkezete, stílusa: 0–6 pont
Követi-e a szöveg struktúrája a gondolatmenet logikáját? Megfelelő-e az egyes fejezetek sorrendje, tagolása, egymáshoz viszonyított aránya? Maradtak-e a szövegben javítatlan elírások, helyesírási és/vagy nyelvi hibák? Jellemző-e a dolgozat stílusára a tudományosság igénye, ill. a közérthetőségre való törekvés? A megfogalmazások mennyire szabatosak? A dolgozat stílusa olvasmányos-e és szakszerű-e?
6. Az irodalomjegyzék és a mellékletek: 0–6 pont
Minden esetben megtörténik-e a hivatkozások, idézetek forrásainak – pontos könyvészeti adatokkal történő – megjelenítése? A dolgozatban valóban felhasznált, releváns szakirodalmi munkákat tartalmaz-e a bibliográfia? A szakirodalmak feldolgozása kritikai szemlélettel történt-e? A dolgozat tartalmának megfelelő számú és jellegű kép, ábra és táblázat került-e beillesztésre a szövegbe? Megtörténik-e a képekre, ábrákra és táblázatokra való hivatkozás, ill. azok sorszámozása és megnevezése? Valóban kiegészítik-e és alátámasztják-e a mellékletek a főszövegben leírtakat? Van-e a szövegben ezekre utalás?
7. A bíráló dolgozatról alkotott összbenyomása: 0-7 pont
Az empirikus jellegű dolgozatok bírálati szempontjai:
1. A témaválasztás indoklása, a kutatás szakirodalmi beágyazottsága, relevanciája: 0–6 pont
A téma fontos és aktuális-e az adott tudományterület és módszertan szempontjából? Összhangban van-e a cím és a megadott téma a dolgozat tartalmával? A szerző létrehozta-e a kutatás elméleti kereteit? A kutatási probléma mennyire újszerű, jelentős? A hipotézis(ek) szakmailag indokolt(ak)-e, és a téma lényeges összefüggéseire irányul(nak)-e? A hipotézis(ek) világos(ak) és egyértelmű(ek)-e?
2. A kutatási módszerek és az adatgyűjtés módja: 0–4 pont
Illeszkednek-e a téma feldolgozásához választott kutatási módszerek a dolgozat célkitűzéseihez? A kialakított értelmezési keret alkalmas-e a probléma elemzésére? Az adott módszerek, módszerkombinációk a legalkalmasabbak-e a téma kutatásához? A kutatás lebonyolítása megfelelő módon történt-e?
3. A minta megfelelősége: 0–4 pont
A minta alkalmas-e a felvetett kérdések elemzésére? A minta nagysága és a mintavétel módja egyértelműen kiderül-e a dolgozatból? Indokolja-e a szerző a minta nagyságát és a mintavétel módját? A feltett kérdések megválaszolására alkalmas-e az adott minta? A minta nagyságából fakadó korlátokat figyelembe veszi-e a szerző a következtetések megfogalmazásakor?
4. Az adatok feldolgozásának mélysége: 0–6 pont
Illeszkednek-e a téma feldolgozásához választott kutatási módszerek a dolgozat célkitűzéseihez? Sikerült-e kellő mélységben megválaszolni a kutatási probléma során felvetett kérdés(eke)t? Túlmutat-e a téma feldolgozása a helyzet egyszerű leírásán? Jellemzi-e a dolgozatot az elemzés és a kritikai szemlélet érvényesítése? A kialakított értelmezési keret alkalmas-e a probléma elemzésére? Szükséges-e az adatok feldolgozásához statisztikai módszerek alkalmazása? Ha igen, alkalmaz-e ilyeneket a szerző? Megfelelőek-e ezek a módszerek, szakszerű-e az alkalmazásuk? Olyan következtetéseket von le a szerző, amire az adott módszerek és adott elemszám esetében lehetőség van? Amennyiben nincs szükség statisztikai módszerek alkalmazására, akkor milyen elméleti módszereket alkalmaz a szerző? Szakszerű-e ezek alkalmazása?
5. Az eredmények értelmezése, megbízhatósága, bizonyítottsága: 0–6 pont
Megjelennek-e az elemző munkára épülő önálló következtetések, javaslatok? A következtetések a hipotéziseknek megfelelőek-e és megalapozottak-e? Csak olyan következtetéseket von-e le a szerző, amelyekre az összegyűjtött adatok alapot adnak? Felismeri-e vizsgálatának korlátait?
6. A dolgozat szerkezete, stílusa 0–6 pont
Követi-e a szöveg struktúrája a gondolatmenet logikáját? Megfelelő-e az egyes fejezetek sorrendje, tagolása, egymáshoz viszonyított aránya? Jellemző-e a dolgozat stílusára a tudományosság igénye, ill. a közérthetőségre való törekvés? A megfogalmazások mennyire szabatosak? A dolgozat stílusa olvasmányos és szakszerű-e? Maradtak-e a szövegben javítatlan elírások, helyesírási és/vagy nyelvi hibák?
7. Az irodalomjegyzék és a mellékletek: 0–6 pont
Minden esetben megtörténik-e a hivatkozások, idézetek forrásainak – pontos könyvészeti adatokkal történő – megjelenítése? A dolgozatban valóban felhasznált, releváns szakirodalmi munkákat tartalmaz-e a bibliográfia? A szakirodalmak feldolgozása kritikai szemlélettel történt-e? A dolgozat tartalmának megfelelő számú és jellegű kép, ábra és táblázat került-e beillesztésre a szövegbe? Minden indokolt esetben vannak képek, ábrák és táblázatok? Megtörténik-e a képekre, ábrákra és táblázatokra való hivatkozás, ill. azok sorszámozása és megnevezése? Valóban kiegészítik és alátámasztják-e a mellékletek a főszövegben leírtakat? Van-e a szövegben ezekre utalás?
8. A pályamunka önállósága: 0-6 pont
A pályamunkából egyértelműen kiderül-e, hogy mi volt az OTDK dolgozat készítőjének/készítőinek szerepe, feladata ebben a munkában? Amennyiben a kutatómunka kutatócsoportban készült, megjelenik-e a dolgozatot író hallgatók önálló kezdeményezése?
9. A bíráló dolgozatról alkotott összbenyomása: 0–6 pont
Az innovációt és/vagy fejlesztést bemutató dolgozatok bírálati szempontjai:
1. A témaválasztás indoklása, az innováció és/vagy fejlesztés relevanciája: 0–6 pont
Az innováció és/vagy fejlesztés mennyire újszerű? Az elgondolás mennyire megalapozott és hasznosítható- e?
2. Az innováció és/vagy fejlesztés eredetisége: 0–4 pont
Az innováció és/vagy fejlesztés – azon túl, hogy újszerű – eredeti meglátáson és kivitelezésen alapszik-e?
3. Az innováció és/vagy fejlesztés kidolgozottsága: 0–4 pont
Az innováció és/vagy fejlesztés értékelhető kidolgozottsági szinten áll-e?
4. A kipróbálás következtetéseinek, eredményeinek bemutatása: 0–7 pont
Az innováció és/vagy fejlesztés megbízható és bizonyítható eredményre vezetett-e? A kipróbálás mennyire volt problémaközpontú, ill. érzékeny? Megjelennek-e az elemző elgondolásokra épülő, önálló következtetések, javaslatok? A következtetések a hipotéziseknek megfelelőek és megalapozottak-e? Csak olyan következtetéseket von-e le a fejlesztő, amelyekre az összegyűjtött adatok alapot adnak? Felismeri-e fejlesztésének korlátait?
5. Az eredmények elemzésének mélysége: 0–10 pont
Illeszkednek-e a téma feldolgozásához választott kutatási-kipróbálási módszerek a dolgozat célkitűzéseihez? Sikerült-e kellő mélységben megválaszolni a kutatási probléma során felvetett kérdés(eke)t? Túlmutat-e a téma feldolgozása a helyzet egyszerű leírásán, ill. az innováció és/vagy fejlesztés egyszerű kipróbálásán? Jellemzi-e a dolgozatot az elemzés és a kritikai szemlélet érvényesítése? A kialakított értelmezési keret alkalmas-e a probléma elemzésére?
6. A dolgozat szerkezete, stílusa: 0–6 pont
Követi-e a szöveg struktúrája a gondolatmenet logikáját? Megfelelő-e az egyes fejezetek sorrendje, tagolása, egymáshoz viszonyított aránya? Jellemző-e a dolgozat stílusára a tudományosság igénye, ill. a közérthetőségre való törekvés? A megfogalmazások mennyire szabatosak? A dolgozat stílusa olvasmányos és szakszerű-e? Maradtak-e a szövegben javítatlan elírások, helyesírási és/vagy nyelvi hibák?
7. Az irodalomjegyzék és a mellékletek: 0–6 pont
Minden esetben megtörténik-e a hivatkozások, idézetek forrásainak – pontos könyvészeti adatokkal történő – megjelenítése? A dolgozatban valóban felhasznált, releváns szakirodalmi munkákat tartalmaz-e a bibliográfia? A szakirodalmak feldolgozása kritikai szemlélettel történt-e? A dolgozat tartalmának megfelelő számú és jellegű kép, ábra és táblázat került-e beillesztésre a szövegbe? Minden indokolt esetben vannak képek, ábrák és táblázatok? Megtörténik-e a képekre, ábrákra és táblázatokra való hivatkozás, ill. azok sorszámozása és megnevezése? Valóban kiegészítik és alátámasztják-e a mellékletek a főszövegben leírtakat? Van-e a szövegben ezekre utalás?
8. A bíráló dolgozatról alkotott összbenyomása: 0–7 pont
A konferencián a pályamunka bemutatására (prezentáció) maximum 10 perc áll rendelkezésre, amelyet vita követ. Az előadás értékelését a szakma elismert képviselőiből álló zsűri végzi.
A dolgozatok szóbeli bemutatásának értékelési szempontjai, pontszámai:
1. A bemutatás időtartama; mennyire összefogott, gazdaságos, befejezett, időarányos az előadás: 0–5 pont
2. Az előadás tartalma: 0–25 pont
3. Az előadás stílusa (szabad előadás, felolvasás, nyelvhelyesség, szabatosság): 0–5 pont
4. Az előadás szemléletessége: 0–5 pont
5. Az előadás logikai szerkezete: 0–5 pont
6. Az előadó tudományos vitakészsége: 0–5 pont
Az értékelés meghatározó szempontja az előadás tartalma, de az egyéb, fentebb felsorolt szempontokat azonos súllyal veszi figyelembe a zsűri.