Tovább, tovább, elfogadom, futtatás, avagy az egyetemi licenszű szoftverek telepítési nehézségei Műszaki Tudományi

35 OTDK, Műszaki Tudományi Szekció, Ipari termék- és formatervezés Tagozat.

Tovább, tovább, elfogadom, futtatás, avagy az egyetemi licenszű szoftverek telepítési nehézségei


Hallgatók: Bór Dorina
Szak: Ipari termék és formatervező mérnök, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gépészmérnöki Kar,
Etzler Éva
Szak: Ipari termék és formatervező mérnök, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gépészmérnöki Kar,
Galbács Márton
Szak: Ipari termék és formatervező mérnök, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gépészmérnöki Kar

Témavazető: Dr. Lógó Emma - adjunktus, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar


Az egyetemtől, illetve gyártóktól kapott ingyenes (diáklicenszes) szoftverek az egyetemi évek alatt komoly anyagi terhektől mentesítik a diákokat. Érdemes azonban megfigyelni a telepítési körülményeket is. A BME diákjai számos nehézségbe ütköznek az egyetem által licenszelt Matlab telepítése során, mely egy numerikus számítások elvégzésére kifejlesztett szoftver és programnyelv, amely mind a mérnöki alapszakok, mind a mesterszakok elvégzése során hasznos eszköz a tantárgyak és tanórákon kívüli projektek elvégzésében.


Kutatásunk során elsőéves mechatronikai mérnök (Gépészmérnöki Kar) hallgatókat vizsgáltunk, ahogy telepítik az egyetem által licenszelt Matlabot, miközben a (második szintű) hangos gondolkodás módszerét alkalmaztuk (TAP). Egy nyílt forráskódú szoftver – az Inkscape – telepítési folyamatát használtuk viszonyításképp.


Főképpen a Matlab telepítéséig való eljutás időigényességét, és a hallgatók stressz-szintjét vizsgáltuk. Az utóbbi számszerű felméréséhez egy a szakirodalomban talált módszer, a NASA Task Load Index alapján készített saját kérdőív kitöltését kértük mindkét telepítési feladat elvégzése után.


A kutatás eredményeit és a telepítési folyamat módosítására irányuló javaslatainkat megosztjuk az egyetem Matematika Intézetének illetékeseivel és a MathWorks (a Matlab gyártója) egyetemi onboardingért felelős munkatársaival, és reméljük, hogy közös munkánk eredményeképpen a későbbiekben egy ergonomikusabb út nyílik a hallgatók számára a Matlab telepítésére.