Komolyzene: komolyan csak komolyaknak? Művészeti és Művészettudományi

31 OTDK, Művészeti és Művészettudományi Szekció, Zenetörténet Tagozat.

Komolyzene: komolyan csak komolyaknak?


Helyezés: 2

Hallgató: Bartha Ráhel
Szak: Tanár-zenetanár (furulya), Képzés típusa: ma, Intézmény: Miskolci Egyetem, Kar: \N

Témavazető: Szabóné Bíró Klára - óraadó tanár, Miskolci Egyetem \N


Dolgozatomban a komolyzene mai helyzetét vizsgálom. Azt a komolyzenét, amelyről most már nem sok szó esik. Ami valahogy kikopott a mindennapjainkból. Természetesen a szakma kellő gondot fordít a koncertnaptárra, kutatásokra, cikkek megjelentetésére – és ez jól van így – de vajon az átlagpolgárhoz mi jut el mindebből? A különféle felületek hangosak a hirdetésektől, és valahogy nagyobb visszhangja van egy közismert– és lehetőleg külföldi – popénekes érkezésének a Sportarénába, mint egy „hagyományos koncertnek”.

Pedig már a hagyományos sem a régi, azaz a zenekarok igyekeznek minél többféle bérletet kitalálni a különböző igényűeknek és bevonni a kisebbeket, a családot is a zenehallgatás örömeibe. Hiszen tudjuk mindannyian, hogy a dallamokban különleges erő rejlik, ami megnyugtat, sőt fejleszt, egyszóval tagadhatatlanul pozitív a hatása. Már egy egészen speciális ágazat foglalkozik ennek a kutatásával, továbbképzések, tanfolyamok indulnak ilyen témában. A szülők törekszenek beleilleszteni a programba a zenés fejlesztőt is a baba angol és a babaúszás mellett. De vajon hol maradnak a fiatalok, a jövő koncerthallgatói? Mit jelent számukra a komolyzene?

Én valóban feltettem ezt a kérdést magamnak, ám a hiteles választ közöttük kellett keresnem. A mai ifjúság, a tizenévesek között, akik gyakran keresztrejtvényt fejtenek énekórán és nehezen adják be a derekukat, ha éneklésről van szó.Megkérdeztem tehát a gimnazista korosztályt - természetesen a teljesség igénye nélkül, - hogy kapjak egy pontosabb képet. Kutatásomhoz a kérdőív eszközét használtam. Érdeklődésem nem volt csupán üres kíváncsiság, hiszen hozzájárult egy új ötlet megfogalmazásához Az itt bemutatott megoldási javaslat célja közelebb hozni a hivatásost és az amatőrt, a zeneértőt és a zenekeresőt.

A dolgozatban nem feszegettem országos határokat. Nagyon érdekes lenne összehasonlítani a különböző fejlettségű, lehetőségű területeket, és ne feledjük, önmagában Budapest bőséggel szolgáltatna információt a témához. Én azonban helyi kötődésemből kifolyólag Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelyén, Miskolcon néztem szét. Igyekeztem többféle olyan információt begyűjteni, ami a komolyzene itteni szerepéről ad tájékoztatást. Célja nem a hibák keresése vagy az esetleges gyengeségek bemutatása, nem is a könnyűzenével való összevetés, inkább egyfajta útkeresés. Talán egy új szemléletmód az, ami majd kinyit egy ajtót az eddig kívül maradtak felé. Hogy a zene ne legyen aranydobozba zárva, hanem csendüljön mindenki számára. Gyönyörködjön benne kicsi és nagy, váljon épülésére minden hallgatónak!