31 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Stratégiai és változ(tat)ás menedzsment II. Tagozat.
Sportolj magyar!
Helyezés: 3
Hallgató:
Kerékgyártó Dorisz
Szak: Gazdálkodási és menedzsment, Képzés típusa: ba, Intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem, Kar: Közgazdaságtudományi Kar
Témavazető: Paár Dávid - tanársegéd, Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
A dolgozatom megírásának célja a magyar sportolási szokások bemutatása (jelen és lehetséges jövő), illetve a soproni kosárlabda egyesületekben sportoló fiatalok lehetőségeinek a felmérése volt.
A dolgozat megírásánál az alábbi kérdésre kerestem a választ:
- A jelenlegi helyzet türkében milyen lehetőségeket rejt magában az új sportfinanszírozási rendszer?
A dolgozat eredményeinek rövid összefoglalása:
Összességében megállapítható, hogy az uniós átlaghoz képest is jelentősen kevesebbet sportolnak a magyar emberek. Hazánk lakosságának több mint fele nem végez rendszeres testmozgást. A passzivitás okaként a többség az időhiányt jelöli meg, ami egyezik az európai tendenciával.
A mozgásszegény életmód elkerülése miatt fontos lenne, hogy minden ember mozogjon, illetve a számára legmegfelelőbb sportot űzze. Sportágaktól függetlenül azonban szükség lenne megfelelő sportlétesítményekre és infrastruktúra fejlesztésére.
A megvalósításban segíthet a társasági adó kedvezmény keretén belül nyújtható új támogatási forma, amelyre a látvány-csapatsportágak szakszövetségei, amatőr és hivatásos egyesületei, közhasznú alapítványai és sportköztestületei pályázhatnak. A vállalatok a társasági adójuk maximum hetven százalékával támogathatják a sportszervezeteket. A kedvezményt igénybe vevők – a szakszövetségi stratégiához igazodva - elsősorban utánpótlás-nevelésre és létesítményfejlesztésre pályázhatnak, de lehetőség van az amatőr egyesületek versenyeztetésével kapcsolatban felmerülő költségek, képzéssel összefüggő feladatok, infrastruktúra fejlesztés és személyi jellegű ráfordítások finanszírozására igénybe venni a támogatást.
A Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége is elkészítette fejlesztési stratégiáját, melyben a sportág népszerűsítésére, az utánpótlás-nevelés fontosságára, az edzői javadalmazások növelésére, valamint nemzetközi sikerek elérésére helyezi a fő hangsúlyt. Céljuk, hogy a kosárlabda legyen 2010-2020 között Magyarország legnépszerűbb teremsportja.
A soproni kosárlabda utánpótlás egyesületeknél készített felmérésem számos érdekes eredményt és összefüggést tartalmaz, melyek illeszkednek a nemzetközi trendekhez. A kutatásom során az IBM SPSS STATISTICS v19. program segítségével kereszttábla elemzéseket végeztem és az ebből kapott eredményeket értékeltem.