Frauen und Männer in den Lehrbüchern Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai

31 OTDK, Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció, Idegennyelv-pedagógia 2. Tagozat.

Frauen und Männer in den Lehrbüchern


Hallgató: Sotkó Katalin
Szak: német- történelem tanári, Képzés típusa: ma, Intézmény: Miskolci Egyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Kegyesné Dr. Szekeres Erika - egyetemi docens, Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar


Dolgozatom témája a nemek különböző megjelenési- és ábrázolási formái a modern német idegen nyelvi tankönyvekben. Azért választottam ezt a témát, mert tanulmányaim során szívesen foglalkoztam a Gender tanulmányokkal és fontosnak is tartom napjainkban e terület kutatási megközelítéseit, irányait. Emellett leendő tanárként relevánsnak tartom, hogy már most kialakítsam pedagógiai hitvallásomat. Így arra az elhatározásra jutottam, hogy vizsgálódom a témában és elemzem a kérdést: milyen formában kerül elő a Gender az iskolában és a nyelvoktatásban?

Munkám és vizsgálódásaim kiindulópontjaként néhány érdekes kérdést fogalmaztam meg: Mivel is foglalkozik a Gender? Mit jelent a Genderlekt fogalma? Milyen formában jelennek meg a férfi- és női szerepek a napjainkban is használatos tankönyvekben? Milyen kommunikatív és érvelési feladatokban kerülnek kifejezésre a Gender kutatások aktuális tézisei? Hogyan épül bele a tananyagba ez a téma? Milyen hatással van mindez a gyerekekre, nyelvtanulókra?

A Gender kutatások egy részterülete a nők és férfiak kommunikációs- és viselkedésbeli különbségeivel foglalkozik. Érdekes kérdés, hogyan közvetítjük ezeket az ismereteket az iskolában és hogyan dolgozzák fel őket a tankönyvek. Munkámban azzal foglalkoztam tehát, milyen Gender-tézisek ismeretesek számunkra a nemekről és ezek közül melyek relevánsak a tankönyvekben is. Szem előtt tartottam továbbá azt is, hogyan kommunikálnak e könyvek a biológiai nemekről és, hogy beépülnek-e egyáltalán a Gender tézisek a tananyagba.

Emellett elemeztem néhány, ma használatos modern (1990 után megjelenő) tankönyvet is. A tankönyvelemzés során kilenc kritériumot tartok nélkülözhetetlennek, amelyeket egy kommunikatív tankönyvnek be kell töltenie, mivel a nyelvtanuló a könyvhasználatával el is sajátíthatja e képességeket. Ezek a következők: munkatechnika, prezentációs technikák, problémamegoldás, önállóság, döntési képesség, analitikai és strukturáló gondolkodás, csapatmunka, interkulturális érzékenység és kritikai képesség.

Mint leendő tanár fontosnak tartom, hogy a tananyagot alaposan megismerjem és célorientáltan használni is tudjam. Egyértelmű, hogy a Gender téziseit rendszeresen használjuk az oktatásban is. Világossá kell váljon számunkra, hogy e módszer milyen előnyöket és hátrányokat rejt magában.