A modern stílusjegyeinek megjelenése Tomay Tamás munkásságában Műszaki Tudományi

31 OTDK, Műszaki Tudományi Szekció, 7A_Építészet és építészettörténet Tagozat.

A modern stílusjegyeinek megjelenése Tomay Tamás munkásságában


Hallgató: Varga Mariann
Szak: Építészmérnök, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Debreceni Egyetem, Kar: Műszaki Kar

Témavazető: Vukoszávlyev Zorán PhD - adjunktus, Debreceni Egyetem Műszaki Kar


A tanulmány tárgyát Tomay Tamás építészete képezi. Kortárs építészetünk kiemelkedő alakja, akinek épületein felfedezhetők a modern építészet stílusjegyei. Puritán és racionalista építészetén megfigyelhető, hogyan értékelődik át a modernista hagyomány.

Az építészet történetében az 1920-as évek jelentős fordulatot jelentettek. Ebben az időben az új építészgenerációk szakítottak a historizmussal és új építészeti elveket kezdtek el megfogalmazni. Fontosnak tartom ezt az időszakot, hiszen a mai, kortárs építészetünk alappillérének nevezhető, modern építészet ekkor alakult ki. A tanulmányban röviden áttekintésre kerül, hogy nálunk Magyarországon, hogyan fogadták el építészeink a nyugatról érkező új eszméket, valamint röviden összefoglalja mik is ezek az új eszmék és technikai vívmányok, melyek a modern építészet stílusjegyeinek nevezhetők. Ahhoz, hogy megértsük Tomay Tamás építészetét, szükséges megnéznünk, hogy az 1920-as évek modern és a mai kortárs modern építészete hogyan is viszonyul egymáshoz. Ehhez három Charles Jencks által megnevezett fogalmat szükséges tisztázni, melyek a késő modern, „újmodern” és neo- modern. Megkülönbözteti a neo-modern fogalmát, melynek használatát nem ajánlja, mivel hasonlóan a történelem neo stílusaihoz egy már halott stílus tudatos újraélesztésére törekszik. Ezen tények ismeretében vizsgáltam Tomay Tamás életművét, melyet egy rövid életrajzi áttekintés után építészetének jellemzésével folytattam. A tanulmányban vizsgált építészeti szakasz a nyolcvanas évek második felében kezdődött, a Törley-kastély budafoki portaépületének tervezésével, mely egy korszak lezárásaként indult, végül azonban egy új korszak kezdetét jelentette. Elemzésre kerülnek továbbá a modern épületeket érintő átépítései, ahol láthatjuk, hogyan ad érvényességet és létjogosultságot a réginek és az újnak. Új építésű lakóházait vizsgálva megfigyelhető a puritán egyszerűség, letisztultság. Habár főleg lakóházak tervezésével foglalkozik, mégis akad néhány középülte, melyek közül a budapesti Gül Baba utcai apartmanházat elemeztem.

Végül összegzésre kerül a kortárs modernizmus, figyelembe véve a már korábban vizsgált múlt és a jelen közötti viszonyrendszert, mely összevetésre kerül a Tomay Tamás épületein tapasztaltakkal. Ezek után megállapítható, hogy a modern mozgalom még nem ért véget, melyre példa Tomay Tamás építészete.