Vásárlói magatartás vizsgálata Q-módszer segítségével Közgazdaságtudományi

31 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Fogyasztói magatartás Tagozat.

Vásárlói magatartás vizsgálata Q-módszer segítségével


Hallgatók: Smeller Teréz Sarolta
Szak: Ipari termék- és formatervező mérnök alapszak, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gépészmérnöki Kar,
Zelei Csenge
Szak: Ipari termék- és formatervező mérnök alapszak, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gépészmérnöki Kar

Témavazető: Lógó Emma - egyetemi tanársegéd, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar


A mai felgyorsult világban a médiának, a technológiának, az életszínvonal növekedésesnek és az infrastruktúrának köszönhetően a fogyasztás is megnőtt. Ebben nagy szerepe van még a már említettek mellett a tervezett elavulásnak, valamint a gerjesztett igényeknek, amelyet a cégek mesterségesen hoznak létre. Az áruházak célja, hogy a megnövekedett vásárlói tömeget a saját üzleteikbe csalogassák és igényeiket kielégítsék, valamint emellett még újabbakat generáljanak.
A TDK dolgozatunkban a vásárlói magatartásokat, vásárlói döntések folyamatát és azt befolyásoló tényezőket vizsgáltuk meg a Tesco-ra nézve, melyek alapján a későbbiekben javaslatokat teszünk, hogyan tudna a Tesco az arculat jelentősebb változtatása nélkül, még nagyobb tömeget magához vonzani. Ehhez az alanyok kedvenc üzleteire vonatkozóan is elkészítettük a felmérést, valamint megnéztük, hogy a megkérdezett mennyire szeret különböző boltokban vásárolni, illetve kutattuk, hogy ezek milyen összefüggésben vannak a vásárlói magatartásokkal kapcsolatban.
Az adatok felmérése Q-módszerrel történt, mely az utóbbi időben újfent közkedvelté vált. A Q-módszer lehetőséget ad arra, hogy nehezebben megfogható szubjektív vélekedéseket viszonylag objektíven, matematikai statisztikai módszer segítségével vizsgáljunk meg. Ezért alkalmas a módszer vásárlói magatartások csoportjainak feltárására.
A kiértékelt adatok és a fent említett vizsgálódás és kutatás segítségével javaslatokat teszünk a Tesco áruházra vonatkozóan, melyek a hasonló hipermarketeknek is hasznosak lehetnek. Azonban pont azért tesszük ezeket, hogy a Tesco ezen üzletekkel szemben még jelentősebb előnyre tegyen szert.