3D-s virtuális tanulási környezet fejlesztése középiskolai mérési gyakorlatok támogatására Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai

31 OTDK, Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció, Informatikapedagógia – pedagógiai informatika Tagozat.

3D-s virtuális tanulási környezet fejlesztése középiskolai mérési gyakorlatok támogatására


Helyezés: 2

Hallgató: Sátori László
Szak: Mérnöktanári, Képzés típusa: ma, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Témavazető: Dr. Molnár György - egyetemi adjunktus, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar


Dolgozatom gerincét egy általam fejlesztett számítógépes virtuális mérőterem szimuláció képezi, ami a mai diákok által játszott játékokhoz hasonló felépítésű, és arra szolgál, hogy megtanítsa egy egyszerű mérőkapcsolás bekötését. A cél egy olyan szoftver létrehozása volt, aminek segítségével a diákok otthon egy számítógép segítségével felkészülhetnek a mérési gyakorlatra, egy olyan programmal, amit otthonosan tudnak kezelni, és szívesen használnak mert játékos környezetet teremt a felhasználója körül. A mérési gyakorlatokra jellemző, hogy nehezen pótolhatóak, az otthoni felkészülésre kevés esetben van lehetőség, ezért fontosnak tartottam egy az otthoni gyakorlást segítő szoftver létrehozását. További felhasználási lehetőség az interaktív táblánál való feleltetés, illetve a mérés menetének bemutatása. Kísérletet tettem a program összekapcsolására a Leonar3Do rendszerrel, és a tapasztalaitaimat és eredményeimet is rögzítettem. A dolgozatban röviden összefoglaltam a fejlesztés menetét, a használt módszereket, szoftvereket, python szkripteket(olyan python programrészletek amelyek a fejlesztő környezet által nem támogatott funkciókat hivatottak megvalósítani), és a felmerült nehézségeket. A témát körüljárva, sok cikket elolvastam, és röviden ismertetem a tartalmukat, olyan témákban, mint a New York-i Institute of Play iskola, ahol kizárólag játékok segítségével tanulnak a diákok, vagy a repülőgép pilóta képzés ahol elengedhetetlen a szimulációs "játék" a valós repülés előtt, valamint az amerikai hadsereg által létrehozott Virtual Army Experience ahol bárki eljátszhatja, és kipróbálhatja, hogy milyen a katonák élete. Egy fejezet a továbbfejlesztési ötleteket taglalja. A diákok véleményének kiderítésére összeállítottam egy kérdőívet, amit két csoport tanulóval töltettem ki. Ennek eredményét is tartalmazza a dolgozatom, mely pozitív értelemben alátámasztja az általam a témához kapcsolódóan felvetett hipotéziseimet, hiszen a válaszokból látszik, hogy a diákok többsége használná otthon a szoftvert gyakorlásra, pedig csak néhányuk csinál rendszeresen házi feladatot.

Meroterem