Elektronikai javítási folyamatok minőségmenedzsmentje az üzleti modellek tükrében Közgazdaságtudományi

31 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Termelésmenedzsment, logisztika II. Tagozat.

Elektronikai javítási folyamatok minőségmenedzsmentje az üzleti modellek tükrében


Helyezés: 3

Hallgató: Hartmann Csaba
Szak: nemzetközi gazdálkodás, Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Témavazető: Dr. Jónás Tamás - egyetemi adjunktus, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar


Juran (1998) a következőképpen definiálta a minőséget: ,,A minőség azon termékjellemzők összessége, amelyek által kielégíthetőek a vevői igények”. A vevők igényeinek változása szükségessé tette a minőség fogalmának átértelmezését. Annak következtében, hogy az elektronikai termékek szinte teljes mértékben beépültek mindennapjainkba, a fogyasztók részéről a minél gyorsabban történő javítás vagy javíthatatlanság esetén a cserélhetőség is fontos szemponttá vált. Hiába a csúcstechnológiai termék, ha a gyártó nem képes olyan hálózatot, szerviz-szolgáltatást biztosítani, amelynek segítségével az esetleges meghibásodást azonnal orvosolni tudná. Gyártói oldaláról szűkebb termékportfolió esetén nem feltétlenül költséghatékony egy hálózat kiépítése, fenntartása. Erre születtek meg azok a vállalatok, amelyek kimondottan a hibás termékek begyűjtésére, javítására és minél gyorsabb visszaszolgáltatására szakosodtak.
Az elektronikai javítás üzleti modelljét 2 fő szempont - a kapcsolt logisztika jellege és a vevő számára visszajuttatott termék fajtája - szerint csoportosíthatjuk. Az előbbi szerint megkülönböztethetünk visszáru (reverse) és készáru (forward) logisztikán alapuló folyamatokat. A visszáru logisztika jellemzően olyan vállalatok modellje, amelyek külön hálózatot tartanak fent, hogy a hibás termékeket az ún. fogyasztói gyűjtőpontokból (customer hub) összegyűjtsék, és egyes központjaikban megjavítsák. Ezzel szemben a készáru logisztika lényege, hogy a vevőhöz egy teljesen új termék kerül vissza. Termék oldalról a csoportosítás annak függvénye, hogy a vevő a beszolgáltatott hibás terméket javítva (push modell) vagy egy új csereterméket (pull modell) kap vissza.A dolgozatban – egy konkrét vállalat tevékenységeinek elemzése során - arra jutottunk, hogy az új minőségmenedzsment csoportosító ismérv az üzleti modell jellege lehet, azaz a jelenlegi minőségmenedzsment rendszerekben specifikált előírásokat a modellek szerint kellene a vállalatoknak a folyamataikra szabni.A dolgozatban vizsgált esetek rámutatnak arra, hogy a jelenleg iparban elterjedten használatos minőségmenedzsment rendszerek több hiányossággal rendelkeznek. Ezen hiányosságok fő oka az, hogy a minőségmenedzsment kritériumok túl általános vagy túl specifikus előírásokként jelennek meg és köztes esetekre nem adnak megoldást. Az általunk javasolt, üzleti modell alapú csoportosítás egy – a hiányosságokat megszüntetni képes – intézkedésként beépülése esetén jelentős javítási eredményeket tudna felmutatni.