Hanyas vagy? 80as? 90es? Új motiváció díjcsomag a hazai Y generáció számára Közgazdaságtudományi

31 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, HR elmélet és gyakorlat Tagozat.

Hanyas vagy? 80as? 90es? Új motiváció díjcsomag a hazai Y generáció számára


Hallgató: Szabó Judit
Szak: nemzetközi gazdálkodás, Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Kar: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Témavazető: Dr. Finna Henrietta - egyetemi adjunktus, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar


A TDK dolgozatom keretében egy manapság aktuális témát dolgoztam fel, az Y generáció munkához való hozzáállását és motiválhatóságát. Aktuális, mivel az Y generáció tagjai nagy százalékban most kerülnek ki a munkaerőpiacra, ennek megfelelően a vezetők számára is megjelenik a követelmény egy újfajta menedzselési eszköztár kialakítására.
A témában a szekunder információk mellett saját kutatást is végeztem, melynek szükségességét az adta, hogy eddig hasonló horderejű felmérés nem létezett Magyarországon. A kérdőív azt vizsgálta, hogy ez a korosztály milyen jellemzőkkel bír, mit tart motiváló erejűnek és jövőjét hogyan képzeli el a munka világában. A vizsgálat minta elemszáma a 250 főt is meghaladta, és bár a felmérés nem mondható reprezentatívnak, de a főbb következtetések megfogalmazásához kitűnő alapot jelentett. Az online kérdőív kiértékelése során kirajzolódtak a legjellemzőbb személyiségjegyek, megfogalmazhatóvá váltak a leghangsúlyosabb motivációs tényezők (bérezés, karrier lehetősége) hatásai a fiatalokra, illetve újfajta, alternatív motivációs eljárásokról is megtudhattuk, hogy mennyire alkalmazhatóak az Y generáció körében.
A kérdőív kiértékelése alapján arra az eredményre jutottam, hogy a mai fiatalok már alapjellemzőikben is teljesen elkülönülnek a korábbi generációktól, így mindenképpen másként kell őket kezelni, sokkal nyitottabbak, rugalmasabbak, változásorientáltabbak. Náluk már sokkal inkább előtérbe kerülnek a belső motivátorok, az önmegvalósítás, erkölcsi elismerés és fejlődés. Természetesen a megváltozott körülményekhez a munkáltatóknak is alakulniuk kell, új motivációs módszereket kell alkalmazniuk, mint például a pozitív visszacsatolás hangsúlyozása, vagy a döntésekbe való magasabb szintű bevonás, felhatalmazás. Az újfajta tehetségmenedzsment eszközök mellett a menedzsereknek azonban továbbra is használniuk kell a régebbi módszereket, de ezeket az egyénekre kell szabni, sokkal hangsúlyosabban mint eddig, mivel csak így válik lehetővé a magas potenciállal rendelkező tehetségek hosszú távú megtartása valamint hatékony felhasználása a vállalat számára.