ÖNVEZETŐ AUTÓK ÉS ELUTASÍTÓ CSOPORTOK: SPECIÁLIS ATTITŰDÖK VR SZEMÜVEGEN KERESZTÜL Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Vállalatgazdaságtan - innováció és vállalkozás Tagozat.

ÖNVEZETŐ AUTÓK ÉS ELUTASÍTÓ CSOPORTOK: SPECIÁLIS ATTITŰDÖK VR SZEMÜVEGEN KERESZTÜL


Helyezés: 1

Hallgató: Gábor Brigitta
Szak: Vállalkozásfejlesztés, Képzés típusa: msc, Intézmény: Szegedi Tudományegyetem, Kar: Gazdaságtudományi Kar

Témavazető: Dr. Lukovics Miklós - egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar


Az önvezető autók itt vannak és a technológiai fejlesztések elképesztő dinamikával zajlanak: globálisan közel 150 város közútjain folynak önvezető autós tesztelések. Látszik, hogy egyre több fejlesztő jár a technológiai fejlesztés utolsó fázisaiban a piaci bevezetés előtt. Bár az önvezető autókkal kapcsolatos technológiai fejlődés gyors ütemben halad nemzetközi szinten, továbbra is fontos kérdések merülnek fel az önvezető autók piaci elterjedésének tekintetében. Látható, hogy nem kizárólag a technológiai fejlesztésre kell fókuszálni, hanem egyéb tényezőkre is. Ezen tényezők a következők: a jogszabályok, az állami szabályozások, az infrastrukturális viszonyok, a technológia, és a társadalmi elfogadás. Hiába rendkívül fejlett a technológia, ha a másik három pillér nem teljesül, akkor gátat szab a lehetséges globális piacra kerülésben.


Kutatásom célja, hogy speciális fókusszal és módszertannal megvizsgálja a magyar társadalom önvezető autókkal kapcsolatos attitűdjeit: az elutasító csoportokra fókuszálva hajtottam végre vizuális kísérleteket is magában foglaló elemzés sorozatot. A kutatásom fókuszában áll, hogy vajon a feltárt elutasító csoportok más módszerekkel is elutasító attitűdöt tanúsítanak vagy az egyre több információ és egyre finomabb módszerek hatására megszüntethető?


A kutatás több rétegből, idiografikusan közelíti meg az elutasító attitűdöket, hogy komplexebb képet alakíthassunk ki: 1) netnográfiai kutatással feltártam az attitűdöket, majd egy csoportosítást hoztam létre bizonyos jellemzők alapján, 2) online kérdőíves megkérdezéssel feltártam a konkrét kérdésekre adott társadalmi válaszok elutasító attitűdjeit hazai viszonylatban, 3) mozgóképes érzelemkutatással bemutattam a kiváltott, azonnali érzelmeket, 4) virtuális valóság segítségével szimulált önvezető autós kísérletben az alanyok azonnali reakcióinak, ítéleteinek felmérését hajtottam végre.


Az eredmények felhívják a figyelmet a társadalmi folyamatok innovációra gyakorolt hatására. Kirajzolódott, hogy minél több információjuk van az alanyoknak, minél finomabb módszerekkel dolgozunk, a fennálló attitűdbeli különbségek elhalványulnak, az elutasító csoportok kevésbé tanúsítanak elutasító magatartást. A módszerek hozzáadott értéke a valódi érzelmek feltárásában, a személyes vélemények kinyilvánításában az érzelemkutatás, a virtuális valóság kísérlet segítséget nyújtott, így érdemes lenne nagyobb mintán is elvégezni a kutatást.