LEHET MAAS A KÖZLEKEDÉS? A VÁROSI MOBILITÁS ÚJ DIMENZIÓI EGY MAGYAR NAGYVÁROSBAN Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Területfejlesztés Tagozat.

LEHET MAAS A KÖZLEKEDÉS? A VÁROSI MOBILITÁS ÚJ DIMENZIÓI EGY MAGYAR NAGYVÁROSBAN


Helyezés: 2

Hallgató: Dancz Ákos Gyula
Szak: Gazdálkodási és menedzsment, Képzés típusa: bsc, Intézmény: Szegedi Tudományegyetem, Kar: Gazdaságtudományi Kar

Témavazető: Dr. Lukovics Miklós - egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar


A hagyományos közlekedési rendszerek fokozódó nyomásnak vannak kitéve, hiszen a városiasodás miatt a közlekedni vágyok aránya drasztikusan megnövekedett, mely tendencia várhatóan a következő évtizedekben is folytatódni fog.
Olyan megoldásra van szükség, amelyek mérséklik a környezeti problémákat, kielégítik a fogyasztói igényeket, valamint biztonságosan fenttarthatók. A rendszer, amely ötvözi az alternatív és hagyományos meghajtású járműveket, valamint a felhasználók egyéni igényeinek megfelelően integrálja a kor közlekedési lehetőségeit, a mobilitás, mint szolgáltatás nevet viseli. Napjaink legmodernebb MaaS rendszerei egyéni igényekhez igazodó kombinált utazási szolgáltatásokat nyújtanak, és környezetbarát meghajtással ellátott járműveket is alkalmaznak. A világban működő MaaS rendszerek használata azonban nem kellően széleskörű, így a nagy volumenű változások eléréséhez több felhasználó bevonása szükséges, mely az egyéni személygépkocsit birtoklók arányának csökkentésével érhető el. E problémára az önvezető technológia elterjedése jelentheti a megoldást.
Dolgozatomban arra keresem a választ, hogy miként implementálható egy jól működő MaaS rendszer Szeged városában. A kutatás érdekessége, hogy a jelenleg működő integrált mobilitási rendszerek a világszinten is nagyvárosnak számító fejlett térségek metropoliszaiban működnek, és kevés információval rendelkezünk arról, hogy miként adaptálható egy ilyen rendszer egy elmaradott régió közepes méretű városára.
Kvantitatív kutatásomban kérdőíves vizsgálatot végeztem el, majd a lakosság mögöttes válaszainak megértése érdekében kvalitatív kutatásom során edukatív fókuszcsoportos interjút készítettem. Fontosnak tartottam megismerni a közlekedési szolgáltató ágazatnak a véleményét is, ezért egy tömegközlekedési szolgáltató felsővezetői interjút is elvégeztem.
A nemzetközi példák és a primer kutatásom eredményei alapján egyaránt látható, hogy pozitív a társadalmi elfogadottság egy ilyen rendszer használatát illetőleg, ezért dolgozatom végén egy javaslatcsomagot fogalmazok meg, hogy egy szegeden jól működő mobilitási rendszer alapgondolatait összefoglaljam, melyben ábrázolom a MaaS rendszer lehetséges felépítését Szeged városában. Kitérek többek között a rendszer irányításának lehetőségeire, a működtetéshez szükséges feltételekre, a mobilitási csomagok bevezetésére és új árazási módszer kialakítására, valamint a belvárosi torlódások megoldhatósági kérdéseire, és a háztól-házig történő utazás biztosíthatóságára is.