Decadent Eroticism in "The Love Song of J. Alfred Prufrock" by T. S. Eliot Humán Tudományi (bölcsész)

35 OTDK, Humán Tudományi (bölcsész) Szekció, Angol irodalom I. Tagozat.

Decadent Eroticism in "The Love Song of J. Alfred Prufrock" by T. S. Eliot


Hallgató: Ferencz Tamás
Szak: angol nyelv és kultúra tanára; mozgókép-, kommunikáció- és médiatanár, Képzés típusa: o, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Bojti Zsolt - doktorjelölt, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


A 18-19. század fordulóján több költő számára központi témává vált a nonkonformitás. Oscar Wilde és köre a dekadens mozgalom keretében valós szimbólumrendszert épített ki arra, amit konkrétan tilos volt kimondani: a parfümök, zenei ízlés, városi miliő és igényesség mind árulkodó jelként szolgálhatott számukra, hogy valami olyan témát feszegetünk, mely a társadalom normáitól eltér.
Ez a szimbólumrendszer szolgál a dolgozatom téziseként is. T. S. Eliot századeleji költészetét egy dekadens szűrővel vizsgálva egyre több kapu nyílt meg egy alternatív olvasat felé. Különböző forrásokat és összefüggéseket bemutatva a dolgozatom alátámasztja a hipotézisem, miszerint Eliot több korai verse egy témában megegyező, hasonló értékeket közvetítő utat követ. Műveinek karakterei tagadhatatlanul hordoznak magukban nonkonformista, homoerotikus jegyeket. Dolgozatom célja nem az Eliot munkásságával foglalkozó kritikusok cáfolása, vagy annak bizonyítása, hogy poétikája homoerotikával átszőtt. Helyette, szeretne betekintést nyújtani a századfordulón aktív, dekadens költők szimbolikájának rendszerébe, és bemutatja azt, hogy Eliot tárgyalt versei hogyan illenek bele ezen keretbe.