Az infografika mint az üzenetközvetítés speciális formája Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi

35 OTDK, Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció, A könyvtár, mint az élethosszig tartó tanulás egyik színtere. Tagozat.

Az infografika mint az üzenetközvetítés speciális formája


Különdíj: t

Hallgató: Barátiné Sipos Lilla
Szak: könyvtártudomány mesterképzés, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Dr. Fodor János - egyetemi adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


A dolgozat témája a vizuális kommunikáció egyik virágkorát élő jelensége, az infografika több szempontú vizsgálata, bemutatása.
A leggyakrabban digitális formában megjelenő infografika a modern idők jellegzetes, figyelemkeltő és emlékezésserkentő információegyüttese, amely mégis ősi tervezési elveken nyugszik. A dolgozat középpontja ez a rendkívüli népszerűségnek örvendő vizualizációs termék. Elsődlegesen egy absztrakt tartalom vizuális megjelenítéséről van szó. Központi magja az informatív illusztráció, amely információ, szöveg, rajz és/vagy fénykép, mint tartalom kombinációja. Ezen elemek kölcsönhatása révén azonban többet mond, mint a komponensek önmagukban. Vizsgálat tárgyát képezi tehát maga a fogalom, illetve többek között az, hogy van-e történelmi léptékben mérhető múltja a mögötte álló jelenségnek, milyen elemekből építkezik, hogyan lehet tipizálni-csoportosítani az adatvizualizáció ezen produktumait, milyen jellegzetes tulajdonságokkal rendelkezik, melyek a sikerességi kritériumok, mitől minősül „rossznak” vagy élvezhetetlennek egy ilyen grafikai ábrázolás. További kérdés, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésre az infografika elkészítéséhez, milyen céllal és rendeltetéssel születnek, milyen jogi védelem terjed ki rájuk. Azonban, mint világunk minden jelensége, az infografika is Janus-arcú: a vizsgálat kiterjed az árnyoldalra is.
Az utolsó kérdéskör, érdemes-e beilleszteni őket a könyvtárak szolgáltatási palettájára, s ha igen, milyen úton-módon tegyék ezt. A végkövetkeztetés szerint a könyvtárak, mint információközpontok, nem kerülhetik el alkalmazását, amennyiben lépést akarnak tartani az aktuális trendekkel, igazolni szeretnék létüket és hatékonyan kívánnak kommunikálni felhasználóikkal. A könyvtárak tevékenységeik széles skálájának csaknem minden területén alkalmazhatják az infografikát, mint az információmegosztás, az oktatás és a tudománytámogatás eszközét.
Lényegét tekintve az infografika feladata azonos a könyvtárakéval: az egyre gyarapodó információtengerből „kihalászott”, valódi, igaz és lényeges elemeket hitelesen, érthetően, használható, befogadható formában és megbízható módon interpretálja és disszeminálja. Az adatbányászat, -elemzés és -terjesztés eredményeinek egyik lehetséges, izgalmas megjelenési formája, amely által a könyvtárak új ablakokat nyithatnak a világra.