A nyomozás vége? A kriminarratíva dekonstrukciója a kortárs magyar ifjúsági irodalomban Humán Tudományi (bölcsész)

35 OTDK, Humán Tudományi (bölcsész) Szekció, Gyerek- és ifjúsági irodalom Tagozat.

A nyomozás vége? A kriminarratíva dekonstrukciója a kortárs magyar ifjúsági irodalomban


Helyezés: 2

Hallgató: Katona Alexandra
Szak: magyar MA, Képzés típusa: ma, Intézmény: Szegedi Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Dr. Hansági (Kulcsár-Szabó) Ágnes - egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


A tanulmány azt vizsgálja, hogy a kortárs magyar ifjúsági regény hogyan használja fel a krimi alapnarratíváját, mennyiben módosítja azt, illetve ezt milyen esztétikai, nevelési célok mentén teszi. A szöveg magját három regény összehasonlító elemzése képzi: Berg Judit Az őrzők, Mészöly Ágnes Darwin-játszma és Totth Benedek Holtverseny című művének összevetése során elsősorban a felnőtté válási folyamat irodalmi ábrázolásának és a krimistruktúra dekonstrukciójának összefonódását vizsgálom. Az elemzés során a krimi szemiotikai, morális és nevelődési/beavatási szempontból való megközelítését terjesztem ki az ifjúsági szövegekre.

A dolgozat rávilágít a detektívtörténet és a gyermek- és ifjúsági irodalom célzatosságának, funkcionális jellegének hasonlóságaira, melynek alapgondolata a detektívtörténet urbánus meseként való értelmezése. Párhuzamba állítja a krimi – a klasszikus detektívregénytől a bűnregény és a thriller kialakulásáig vezető – műfaji változásait a gyermek- és ifjúsági irodalom nagykorúsításának, vagyis a mesei elemektől a young adult irodalom problémacentrikus, realista világábrázolás felé való elmozdulásának folyamatával.

A problémafelvetés aktualitását mutatja a nyomozás narratívájára épülő gyermek- és ifjúsági szövegek magas száma, a témának a hazai irodalmi diskurzusban való mellőzése, illetve az ifjúsági irodalomnak az olvasásra nevelés folyamatában betöltött kiemelkedő szerepe.