35 OTDK, Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció, Oktatáselmélet (didaktika) Tagozat.
Pszichés hátterű beszédproblémákkal küzdő tanulók gondolkodási sajátosságainak vizsgálata egy szövegértési feladat tükrében
Hallgató:
Károlyi Enikő
Szak: Magyartanár - Történelem és állampolgári ismeretek tanára, Képzés típusa: o, Intézmény: Nyíregyházi Egyetem, Kar: N
Témavazető: Dr. Schéder Veronika - főiskolai docens, Nyíregyházi Egyetem N
A beszédben való akadályozottság bármelyik életkorban színre léphet. Talán a legnagyobb nehézséget gyermek- és serdülőkorban jelenti. A beszédészlelés és a beszédmegértés zavarainak kialakulása jobbára vagy veleszületett, vagy a korai életkorokhoz kapcsolódó fejlődési zavar (amiben gyakran nagy szerepe van a környezeti hatásoknak), és szinte kivétel nélkül tanulási zavarokhoz vezet. A beszédprodukciós problémák inkább a fejlődés során, valamilyen funkcionális vagy pszichés ok miatt alakulnak ki, következményei pedig elsősorban a lelki életre vannak kihatással, de hosszas fennállás esetén már a tanulási teljesítményre is. Tapasztalatból tudjuk, hogy ha az első életévekben kezdődő nyelvi és beszédproblémákat csak 6-7 évesen, az iskolába lépve, esetleg még későbbi életkorban próbáljuk kezelni, az már sokkal nehezebb.
Kutatásunk célja az volt, hogy jobban megismerjük a minden bizonnyal pszichés háttérre visszavezethető beszédproblémákkal élő iskoláskorú gyerekek érzelemvilágát és gondolkodási sajátosságait, egy mese értelmezésén keresztül. A vizsgálatban 17 szelektív mutista, ill. dadogó gyermeket vontunk be, melynek során Andersen: A kis hableány című meséjének meghallgatása után a mesével kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolniuk. A kapott adatok értékelésekor egy korábbi, 63 tipikus fejlődésű gyermek részvételével történő vizsgálat eredményeit használtuk kontrollként.
Feltételeztük, hogy a pszichés hátterű beszédproblémákkal élő gyerekek válaszaiban a tipikusan fejlődő gyerekekétől eltérő, sajátos mintázatot találhatunk. Mivel tudomásunk szerint ilyen jellegű kutatás még nem készült, illetve különösen a szelektív mutizmus magyar nyelvű szakirodalma igen csekély, továbbá a pedagógusok számára általában nehézséget jelent a sikeres tanítási-tanulási folyamat megvalósítása ezekkel a gyerekekkel, abban bízunk, hogy saját (újszerű) kutatási eredményeink segítséget adhatnak a pedagógusoknak a velük való sikeresebb együttműködéshez. Kutatásunk során igazolódott, hogy a vizsgált csoport inkább vizuális, semmint verbális problémamegoldási utakon gondolkodik.