Hogyan lehet környezettudatos fogyasztásra ösztönözni a fogyasztókat? Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Fenntartható fejlődés - fenntartható fogyasztás Tagozat.

Hogyan lehet környezettudatos fogyasztásra ösztönözni a fogyasztókat?


Helyezés: 3

Hallgató: Kovács Tamara
Szak: gazdálkodási menedzsment (angol), Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kar: Pénzügyi és Számviteli Kar

Témavazetők: Dr. Győri Zsuzsanna - egyetemi docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar ,
Dr. Magyar Norbert - főiskolai docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar


A környezettudatosság évekkel ezelőtt kezdett el foglalkoztatni komolyabban, ami először az étkezésemben jelent meg. Miután vegán lettem, elkezdtem jobban utána olvasni, milyen termékeket tesztelnek állatokon, milyen összetevői vannak a terméknek, amit megvásárolok, milyen iparágat is támogatok a pénzemmel.
A kutatásom fő kérdése az, hogy hogyan lehet az átlagos fogyasztókat környezettudatos fogyasztásra sarkallni. Miért köteleződik el valaki a környezettudatosság mellett, milyen motivációk tartják fenn ezeket a vásárlási szokásokat?
Kutatásom során, azokat a fogyasztókat kérdeztem meg egy kérdőív segítségével a fogyasztási szokásaikról, akik már környezettudatos módon fogyasztanak, feltételezve, hogy a náluk fellelhető motivációk másoknál is megjelenhetnek, sőt tudatos szemléletformálással erősíthetőek. Mivel a megkérdezett fogyasztók sem feltétlenül ilyen fogyasztási körben szocializálódtak, nem ez volt számukra a természetes, ezért valami kiváltotta a változást. Feltételezhető, hogy ez a változás a többi fogyasztó körében is kiváltható ugyanezen eszközökkel. Többek között kíváncsi voltam arra is, hogy a környezettudatos fogyasztás összekapcsolható-e az egészségtudatossággal, tehát a vizsgált fogyasztók a LOHAS fogyasztói csoporthoz tartoznak-e. Az adatokat statisztikai módszerekkel elemeztem.
Kutatásom alapján a várakozásaimnak megfelelően az egészségtudatosság és a környezettudatosság összekapcsolható. A tudatosságot a témában való tájékozottság váltja ki, ezért nagy hangsúlyt kell fektetni a társadalom tájékoztatására. Fontos, hogy a felnövekvő generációt már környezettudatos szemlélettel neveljük, aminek alapköve az oktatási rendszer, viszont a jelenlegi fogyasztói társadalmat sem szabad elhanyagolni, ők is képesek a változásra, ezért rendkívül fontos, hogy ők is megfelelő mennyiségű és minőségű tájékoztatást kapjanak.
A kutatásom eredményeit a szemléletformálás során, elsősorban az oktatási rendszerben lehetne a legjobban alkalmazni, ezáltal a felnövekvő generációban már kialakulna egy tudatos fogyasztási hozzáállás. Illetve más csatornákon is érdemes lenne edukálni az embereket a témában, hiszen a keresleti oldal irányítja a kínálatot.
Hiszek abban, hogy minden vásárlással támogatunk valamit és a pénzünkkel igenis szavazunk, ezért minden fogyasztói döntésünket felelősséggel kell meghoznunk. Feladatunk, hogy erről egyre többen és egyre többet tudjanak.