BKK kommunikációs krízisének elemzése Társadalomtudományi

35 OTDK, Társadalomtudományi Szekció, Média- és kommunikációtudomány 2. Tagozat.

BKK kommunikációs krízisének elemzése


Különdíj: t

Hallgató: Fülöp-Vadadi Benedek Valter
Szak: Kommunikáció és médiatudomány , Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kar: Külkereskedelmi Kar

Témavazető: Dr. Zelena András - főiskolai docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar


A BKK etikus hacker ügyéhez köthető kommunikációs válság képezi vizsgálatom tárgyát,
amelyből kiindulva kutatom a pozitív reputációnak jelentőségét, illetve vizsgálom, hogy a krízis
alatt BKK által alkalmazott kommunikációs stratégia miképpen hatott a vállalat helyzetére.
Tanulmányomban foglalkozom a médiastratégia kérdésével, ugyanis hipotézisem szerint a
médiumok nagy hatással voltak milyen véleményét formáljon az egyén az érintett ügyben.
Charles J. Fombrun Reputation című 2018-ban megjelent (20. kiadott példány) szakirodalmat
vettem tanulmányom alapjául, mivel a hazai szakirodalmak is gyakran az általa írt műveit
használják fel hivatkozási alapnak vállalati hírnév és imázs témakörökben.
Kvalitatív kutatási módszertant alkalmaztam tanulmányomhoz, ugyanis a különböző
szakirodalmak segítségével tartalomelemzést és összehasonlító elemzést választottam
kutatásomhoz (szekunder kutatás). Ezenkívül előre feltett kérdések segítségével interjúkat
készítettem (primer kutatás) közismert újságíróval, krízismenedzsment szakértővel, valamint
felkerestem a BKK-t.
Napjainkban a jó hírnév az egyik legfontosabb érték egy vállalat számára, ami több éves építő
munka ellenére egy hibás menedzsmenti stratégiával könnyen elveszthető. Erre az egyik
meghatározó példa a BKK reakciója az etikus hacker cselekedetére, ezért a dolgozat fő
irányvonalát ennek a krízisnek az elemzése adja. A BKK megalakulásának okait is vizsgálom,
mivel differencia fedezhető fel a vállalat megalakulásának okai és a krízis idején a vállalat
kommunikációja között. Az internet fejlődésével, mediatizált információs társadalmakban
rendkívül gyorsan kialakulhatnak vállalatokat érintő krízisek, amelyek kezelésére számos
vállalat fel sem készül, ebből adódóan súlyos következményei lehetnek. Az országot bejáró
botrányt követően BKK-nak a kríziskezelését elemzem PR stratégia, valamint média stratégia
tekintetében. Továbbá az etikus hacker jelenség ugyancsak a vizsgálatom részét képezi hazai
és nemzetközi viszonylatban egyaránt, mivel meglátásom szerint eltérő értelmezések vannak a
definíciót illetően.
A kutatás során felállított hipotézisek beigazolódtak, mivel a BKK nem kezelte jól a krízist és
hibás kommunikáció által még inkább súlyosbította az alapproblémát. Mindamellett
megállapítottam, hogy a hírnév védelem prioritásként kezelendő egy vállalat esetén, valamint
az internet által felgyorsult világ másfajta kríziskommunikációt követel a vállalatoktól.