A XXI.század könyvtárai, amelyek megértek az agilis transzformációra ( A termékfejlesztés folyamata egy gyakorlati példán keresztül) Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Marketing - marketingstratégia Tagozat.

A XXI.század könyvtárai, amelyek megértek az agilis transzformációra ( A termékfejlesztés folyamata egy gyakorlati példán keresztül)


Különdíj: t

Hallgató: Kovács Eszter
Szak: Kereskedelem és Marketing, Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kar: Külkereskedelmi Kar

Témavazető: Dr. Harsányi Dávid - főiskolai docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar


Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia dolgozatom célja, hogy a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ,,könyvet házhoz” szolgáltatása által inspirálva megvizsgáltam, hogy milyen kihívásokra kell válaszokat adnia egy könyvtárnak a XXI. században. Egyáltalán kik használnak vagy használnának manapság könyvtárat és mire, illetve hogyan lehetne az Ő ,,könyvtárélményüket” még inkább fokozni?

Feltáró jellegű kutatásom során, bizonyítottam, hogy a releváns célcsoportnak – könyvtártag és könyvkedvelő/nem könyvtártag de könyvkedvelő (összesen 15 db) - milyen észrevételeik és fennakadásaik vannak a könyvtárakkal kapcsolatban és egy termékfejlesztés során mennyiben változna véleményük.

A kutatási koncepciót a szekunder kutatással folytattam. A dolgozat során az általam relevánsnak gondolt (külföldi, belföldi) szakirodalmakat használtam. Továbbá a könyvtár szolgáltatását nyújtó felek körében is készítettem interjút (3 könyvtárigazgató), amelynek célja, hogy még mélyebben megismerhessem többek között a XXI. századi könyvtár lehetőségeit, feladatát és marketing stratégiáját.

A primer kutatás során (kvalitatív kutatás) mélyinterjúkat készítettem, amely egy strukturált interjú guide segítségével készül. Az interjúk célja, hogy a könyvet/könyvtárat kedvelők szemszögéből megismerjem a könyvolvasási szokásokat és a könyvtárak jelenlegi lehetőségeit, gyengepontjait, amelynek néhány elemét érdemes lehet figyelembe venni és fejleszteni. Továbbá a célközönség körében, user persona-kat alkotva vizsgáltam meg a fogyasztói attitűdöket.

Végezetül a dolgozat befejező része mutatja be az eredményeket. Nagyrészben bebizonyosodott, hogy a kutatás elején felállított hipotézisek igaznak bizonyulnak. A dolgozatban fény derült arra is, hogy a XXI. századi könyvtárnak milyen kihívásokkal kell szembenéznie és mindezt hogyan képes teljesíteni. A dolgozat választ ad arra a kérdésre is, hogy a könyvtárakat kik (nem) veszik szívesen igénybe és mi ennek az oka. A bibliotékák milyen irányba tudnak fejlődni, annak érdekében, hogy a célcsoport minél szívesebben és gyakrabban használja.