Üdítőital márkák márkaismertsége, fogyasztása a fiatalok körében Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Marketing - élelmiszer-marketing Tagozat.

Üdítőital márkák márkaismertsége, fogyasztása a fiatalok körében


Hallgató: Kovács Nikolett
Szak: Kereskedelem és marketing, Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kar: Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Témavazető: Dr. habil.Kovács András - egyetemi docens, Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar


A piaci verseny erőssége, a fogyasztói igények megváltozása, és a koronavírus hatása miatt egyre nagyobb szerepe van a márkák erősségének. Kutatásomban a szénsavmentes üdítőitalok területén vizsgálom meg az általam választott 4 legismertebb márkát, melyek a Cappy, Hohes C, Sió és Rauch.
Dolgozatom célja, hogy átfogó képet kapjak a fiatalok és a kiválasztott márkák ismertségéről, identitásáról, kapcsolatáról.
Szekunder kutatásomban a marketingről, márkázásról, üdítőitalok piacáról gyűjtöm össze a szükséges és releváns adatokat. A statisztikák szerint 2014-től kezdve folyamatosan nő a gyümölcslevek fogyasztása Magyarországon. Ez az évenkénti emelkedés véleményem szerint megfelelő alapadat ahhoz, hogy kutatási célból tovább lehessen vizsgálódni.
Primer kutatásom első részében vakteszttel mértem fel, hogy a fiatalok különbséget tudnak-e tenni a gyümölcslémárkák között. Kísérletem egyértelműen kimutatta, hogy többségében nem tudják helyesen csoportosítani a gyümölcsleveket a márkákhoz. Ezáltal is nyilvánvaló volt számomra, hogy a márkának jelentős befolyásoló szerepe van a fogyasztói döntéshozatalban, így a továbbiakban a márkák megítélését kutattam.
Kérdőíves kutatásomból kiderült, hogy kitöltőim többsége Sió termékeket fogyasztanak a leggyakrabban, ezt követően a Cappy volt a legnépszerűbb. A márkák megítélése alapján viszont a helyzet összetettebb. Amíg a Sió és Cappy az egyértelmű szeretetmárkák, addig a Hohes C irányába az érzelmi kötődés jelentősen alacsonyabb (klasszikus, és nem szeretetmárka) ami szintén hozzájárulhat (a magasabb ára mellett) a fogyasztói preferencia-sorrendben elfoglalt kedvezőtlenebb helyéhez. A leggyengébb gyártó márka a Rauch, ami – hosszú távon – a kereskedelmi márkák előretörésével komoly kihívást, és további márkaépítési feladatot jelent a cég számára.