Az Y és a Z generáció audiovizuális OTT/Streaming szolgáltatások fogyasztásának jellemzője és változása Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Kommunikáció, média Tagozat.

Az Y és a Z generáció audiovizuális OTT/Streaming szolgáltatások fogyasztásának jellemzője és változása


Hallgató: Csoma Márk Zoltán
Szak: Közösségszervező, Képzés típusa: ba, Intézmény: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kar: Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Témavazető: Vácziné Dr.Takács Edit - adjunktus, Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar


Az emberek nem voltak mindig virtuális termék fogyasztók, két évtizede még csak gyerekcipőben járt a világháló kialakítása/internet technológiája. Hála a technológiai fejlődésnek lehetőségünk van arra, hogy helytől és időtől függetlenül is tudunk médiát fogyasztani.


A múlt századi médiafogyasztáshoz nem tartozott hozzá, hogy az ember a világhálón keressen filmeket, amatőr/félprofi felhasználók által készített tartalmakat mivel még nem létezett. Az akkori médiafogyasztást meghatározta, hogy államilag támogatott közszolgálati televízió, illetve pár kereskedelmi csatorna volt elérhető, viszont ez az eredményezte, hogy nagy befolyásoló ereje volt.


Napjaink médiafogyasztói számára szinte végtelen választási lehetőség áll rendelkezésre. A klasszikus televíziózás mellett a szélessávú internetnek köszönhetően megjelentek olyan új opciók, amelyek régebben lehetetlennek tűntek. Az egyik új alternatíva a videómegosztó oldalak és alkalmazások közül a legismertebb, a YouTube. A következő alternatíva a kalózkodás, azaz „torrenting”, ez alatt a televíziós és a mozis tartalmak illegális letöltését értjük. Végül pedig a klasszikus O.T.T.(Over the top) videó streaming szolgáltatások, mint az Amazon Prime, Hulu, vagy a Netflix


Dolgozatom célja, hogy megvizsgáljam, hogyan változott az online audiovizuális streaming fogyasztás az elmúlt időszakban. Szekunder kutatásom elvégzése után egy primer, kvantitatív, online kérdőíves megkérdezést végeztem, amelynek mintanagysága több mint 210 fő, célcsoport pedig a Y generáció (26-40 év közöttiek) és a Z generáció (10-25 év közöttiek). Az első kutatási kérdésem, hogy a vizsgált két generációnak az igényei miben különböznek, ha Over The Top szolgáltatásról kiválasztásáról van szó? A második kutatási kérdésem az hogy elmúlt 7-8 hónaphoz kapcsolódik hogyan változtatta meg a járványügyi helyzet a streaming fogyasztás szokásaikat? Melyik generáció töltött több időt streaming fogyasztással, illetve ezek a szokások hogyan maradtak meg a járvány ügyi helyzet után? Hogyan változott az emberek költési hajlandósága ez az időszak alatt?


Kutatásom kimagasló eredménye, hogy a válaszadók legnagyobb többsége tisztában volt a streaming szó definíciójával. Ezen felül a válaszadók körében legnépszerűbb platform a Netflix volt. Legfontosabb szempontok pedig a reklámmentesség és a nagy mennyiségű tartalom volt.