A nyelvórai gyakorlatok csoportprofilhoz igazítása Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai

35 OTDK, Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció, A tananyagfejlesztés elmélete és gyakorlata a szaktárgytanításban Tagozat.

A nyelvórai gyakorlatok csoportprofilhoz igazítása


Hallgató: Jakab Levente
Szak: Osztatlan tanárképzés (informatika - spanyol nyelv), Képzés típusa: o, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Baditzné dr. Pálvölgyi Kata - adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


A kutatás célja egy digitális alkalmazás létrehozása, amely a nyelvtanárok munkáját segíti nyelvi csoportjaik profiljához igazított gyakorlatok javaslásával. A tanárok számára hasznos lehet egy ilyen applikáció, amelyben nem csupán egy véletlenszerűen összeállított feladatbankot találnak, hanem csoportjaik profiljának megfelelően és változatosan fejleszthetik tanulóikat. Összegyűjtöttem, hogy mely tényezők befolyásolhatják a csoport idegennyelvtanulási szükségleteit, igényeit. A diákok nyelvi szintje, az intézmény típusa, diákok életkora és céljaik mind ilyenek.
A fejlesztendő területek után kutatva, az audiolingvális és nyelvtan-fordító módszer által fejlesztett területeket kerestem. Az előbbiben a nyelvvizsgákon általános olvasott szöveg értését, hallott szöveg értését, írásbeli kifejezőképességet és szóbeli kifejezőképességet, míg utóbbiban a nyelvhelyességet, szókincsbővítést és a fordítást azonosítottam. (Chen, 2007) Ezek a fejlesztendő területek mellé még további hét olyan területet vettem, melyek nem feltétlenül nyelvi készségek, viszont a XXI. századi világban mindenképpen előnyösek, tehát fejleszteni érdemes őket. (Prievara, 2015)
Az csoportok adatai és a fejlesztendő területek összekapcsolására kérdőíveket használtam, melyben tapasztalt nyelvtanárok adták meg csoportjaik adatait és hogy szerintük melyik fejlesztendő terület mennyire hangsúlyos az adott csoportban. Összesen 59 nyelvi csoportra vonatkozóan kaptam választ. A gyakorlatok és a fejlesztendő területek kapcsolatát szintén kérdőívekkel térképeztem fel. A kérdőívek alapján a nyelvi csoportok minden fejlesztendő területre kapnak egy hangsúlyossági indexet, a gyakorlatok pedig egy-egy fejlesztési indexet.
A két index felhasználásával kidolgoztam egy képletet, melyben a hangsúlyossági index képviseli az igényt és a fejlesztési index pedig a kínálatot. Így minden gyakorlat kap egy pontszámot az adott nyelvi csoportra vonatkozóan. Ezzel sorba rendezhetőek lettek a gyakorlatok és lehetővé vált, hogy a produktum-honlapon a regisztrált tanárok csoportjaik adatait megadva láthassák az adatbázisban szereplő, csoportprofiljuknak megfelelő gyakorlatokat, relevancia szerint rendezve. Külön kiemelendő az alkalmazás interaktivitása, hiszen a gyakorlatokat a tanárok értékelhetik és kommentálhatják.
Saját eredményeimnek tulajdonítom első sorban a langclass.xyz weboldal felépítését, a nyelvórán fejlesztendő készségek összegyűjtését és a csoportok és gyakorlatok közötti kapcsolatok megállapításának módszerét.