Offline és online kapcsolati háló az osztálytermen belül és kívül Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi

35 OTDK, Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció, Nevelésszociológia I. Tagozat.

Offline és online kapcsolati háló az osztálytermen belül és kívül


Helyezés: 2

Hallgató: Károlyi Borbála
Szak: Neveléstudomány, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Témavazető: dr. Fehérvári Anikó - egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar


Az okoseszközök, az internet használata egyre fiatalabb életkorban megjelenik a gyermekek életében (Mascheroni & Ólafsson, 2014; OfCom, 2011; Ofcom, 2015; Ofcom, 2019). Számos kutatás vizsgálta már ezen jelenség hatásait, azonban a tanulók kortárskapcsolatainak alakulására vonatkozóan eddig kevés elemzés számolt be.
Kutatásom célja felmérni a 3.-4. osztályosok online kommunikációjának, okoseszköz használatának jellegzetességeit, különös tekintettel az internethasználatuk, illetve okostelefon használatuk leggyakoribb módjaira. Kutatási keretem kevert módszeren alapul, amely tartalmaz egy tanulói kérdőíves vizsgálatot és egy többszempontú szociometriai felmérést, amelyeknek elsődleges célja volt feltérképezni az osztály iskolán belüli és kívüli offline, valamint online kapcsolati hálót, azok közt összehasonlítást végezni, valamint felmérni azok összefüggéseit a tanulók online jelenlétével, kapcsolattartási szokásaikkal. Ennek érdekében egy hagyományos többszempontú szociometriai kérdéssort egészítettem ki online kapcsolatokra vonatkozó tartalmakkal. Emellett az eredmények pontosítása, értelmezése érdekében feltáró interjúkat készítettem az érintett osztályfőnökökkel. A kutatásban egy harmadikos, valamint egy negyedikes osztály vett részt. Mindkét osztály budapesti, állami általános iskolákból került ki. Kutatási eredményeim közül kiemelhető, hogy bár a negyedik osztályosokat összetettebb online kapcsolati rendszer jellemzi, a harmadik és negyedik osztályosok között már egyaránt előfordul bizonyos mértékben az online jelenlét, az okostelefonbirtoklás és használat, melynek egyik célja többek közt az online kapcsolattartás, kommunikáció. Emellett az is kiderült, hogy az osztályfőnökök az iskolán belüli és kívüli offline kapcsolatokat sokkal jobban nyomon tudják követni, mint az online dimenziót.
A pilot-kutatásom felhívja a figyelmet az offline-online jelenlét, valamint a kortárs kapcsolatok összefüggéseire, az azzal járó lehetséges veszélyekre, melyek most különös jelentőséggel is bírnak, hiszen a digitális oktatás bevezetése óta még több gyermeket érint az online jelenlét.