35 OTDK, Humán Tudományi (bölcsész) Szekció, Színháztudomány Tagozat.
Fikció, elhallgatás és traumakultúra Bródy Sándor Tímár Liza című drámájában
Különdíj: t
Hallgató:
Kovács Dominik
Szak: Irodalom- és kultúratudomány, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar
Témavazető: Balogh Piroska - habilitált egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Bródy Sándor Tímár Liza című drámája több szempontból is egyedinek tűnik a drámaírói életműben. A szociális kérdésekkel aktívan foglalkozó szerző ezúttal nem egy olyan alakot állít a középpontba, aki a társadalmi jólét hiányától és a kiszolgáltatottságától szenved és ön-identifikációs válságát inkább az átmeneti társadalmi státusz (a pénzarisztokráciához való tartozás), a tradicionálisnak tekinthető családi múlt eltagadása okozza. Ezen felül a műben a korábbi Bródy-daraboktól eltérő mértékben van jelen a századforduló társadalmának medikális narratívája. A polgári környezet bemutatása lehetőséget adott a szerzőnek, hogy időnként az irónia eszközével reflektáljon a széles körben popularizálódó és nemritkán félreértelmezett pszichoanalitikus nézetekre.
A tanulmányom célja, hogy a dráma szövegében megjelenő három pontos megakadás-jelenségeken keresztül a dráma analitikus vonásait vizsgáljam, és rokonítsam a modern analitikus dráma struktúráival. Megállapításom szerint ezek a jegyek meghatározó traumakulturális jelentéssel bírnak, ez a tulajdonság pedig egyértelműsíti az ibseni, strindbergi drámai jegyek érvényesülését.
A tanulmány eredményei a következők: A Tímár Liza szövegtestének három ponttal jelölt megakadás-alakzatai elsősorban a családi és a társadalmi keretek között kimondhatatlan, elhallgatott, tabusított információkra vonatkoznak, és időnként kohéziós szerepük is van. A verbális közlés kibontakozása, majd a hiányalakzatokba való tömörülés egy sajátos gondolatritmikus ismétlődést eredményez a szöveg egészében, homogenizálja a színmű struktúráját. Emellett további gyakorlati funkciói is vannak: a késleltetés, illetve hatáskeltés dramatikus eszközéül szolgálnak. Ez a formanyelvi változás arra enged következtetni, hogy az alkotói tendencia fokozatosan mozdul a társalgási dráma szerkezete felé, és előképévé válik annak az esztétikának, amit a következő drámaírói nemzedék, Balázs Béla, Hunyady Sándor, Molnár Ferenc, Lengyel Menyhért és Szomory Dezső művei képviselnek majd.
Bízom benne, hogy a Tímár Liza részletes elemzésével, a feltevések alátámasztásával, illetve a drámához kapcsolódó, az eddigiekben kevésbé reflektált világirodalmi hatások bemutatásával hangsúlyosabbá válik, átértelmeződik a Bródy-drámáknak a magyar irodalmi kánonban elfoglalt pozíciója.