35 OTDK, Humán Tudományi (bölcsész) Szekció, Színháztudomány Tagozat.
Az intrikusfigurák karakterológiai azonosságai William Shakespeare Szentivánéji álom és Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című drámájában
Hallgató:
Kovács Viktor
Szak: Irodalom- és kultúratudomány, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar
Témavazető: Balogh Piroska - habilitált egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Vörösmarty Mihály filozofikus mesedrámájának már az alakábrázolásában is egy igen széleskörű motivikus utalásrendszere van, amelyet a szakirodalom a korábbiakban már részletesen elemzett. Szilágyi Márton megállapítása szerint Vörösmarty még azelőtt írta a boldogságkeresés tündérdrámáját, hogy elmélyültebben foglalkozott volna a kor egyre népszerűbbé váló színmű-típusaival. (SZILÁGYI Márton, Mesedráma a boldogság birtokolhatatlanságáról, Irodalomismeret, 2011, 4. sz., 37.) A Csongor és Tünde elemzéseiben gyakran olvasható az a megállapítás, hogy Vörösmarty Mihályra a tündérjáték megírása során nagy hatást gyakorolt William Shakespeare drámairodalma.
Központi hipotézisem szerint a Csongor és Tünde Mirígyének intrikusi figurája mind az egyes megszólalásaiban, mind pedig a cselekedeteiben analogikus a Szentivánéji álom Puck manójával. Ugyanakkor fontosnak tartom a mirígyi karakterdramaturgiának a Szentivánéji álom más szereplőivel, így Oberonnal és Zubollyal való összevetését, hiszen Zuboly emberi mohósága, Oberon cselszövő jelleme szintén rokoníthatónak tűnik Mirígy személyiségjegyeivel. A tanulmányom szerkezeti felépítése is árulkodik az összehasonlítások érvényességéről. A Puck˗Mirígy analógia tárgyalását képező rész jóval terjedelmesebb, mint a továbbiak.
A tanulmány megállapításai röviden összefoglalva a következők: Az, hogy Puck a Szentivánéji álom cselekménye során nem dönt és cselekszik önállóan, az egy olyasfajta szerepkettőzés eredménye, mint ami Csongor és Mirígy esetében is fennáll. Ahogyan a Csongor és Tünde vándorló címszereplőjének és az intrikus személyiségnek a kettősében a földi, úgy a Szentivánéji álom tündéreinek a figurájában a transzcendens gyarlóság és ártalom jelenik meg kétfelé ágazva. Ahogyan Puck, úgy Mirígy is átmeneti státuszú szereplő, a világok közötti átjárás lehetősége többlettudással ruházza fel őket. Bár kapcsolatot tartanak az eszményi és a démonikus közösség tagjaival, alapvetően az emberközösségből származnak, pozíciójuk összefügg az alakváltoztatás, az identitáscsere képességével.
Azért tartom különösen fontosnak a Szentivánéji álom és a Csongor és Tünde alakábrázolási azonosságainak elemzését, mert a Vörösmarty-mű egy-egy világirodalmi kapcsolódásának megerősítésével maga az értelmezési keret is szélesebb lesz.