Fogalmak és számok - két külön világ? Reál és humán szakos diákok közötti különbségek a kognitív stílusban és gondolkodásban Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi

35 OTDK, Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció, Pedagógiai pszichológia Tagozat.

Fogalmak és számok - két külön világ? Reál és humán szakos diákok közötti különbségek a kognitív stílusban és gondolkodásban


Hallgató: Orza Blanka
Szak: Pszichológia, Képzés típusa: ba, Intézmény: Babeș-Bolyai Tudományegyetem, Kar: N

Témavazetők: Szamosközi István - Professzor, Babeș-Bolyai Tudományegyetem N ,
Barta Andrea - Tanársegéd, Babeș-Bolyai Tudományegyetem N


Rohamosan fejlődő világunk egyre több és komplexebb feladat elé állítja társadalmunkat, ennek következtében a sikeresség előfeltételévé vált a problémamegoldási képesség és a logikai gondolkodás. Ezen kognitív folyamatok egyedi kombinációit a kognitív stílus határozza meg. Előzetes kutatások jelentős együttjárást mutattak ki a kognitív stílus, a következtetési képességek és problémamegoldás között. Napjainkban is kutatott téma, hogy a matematikát vagy más tudományokat tanuló diákok, hogyan gondolkodnak bizonyos feladatok megoldásakor. Kutatásom fő célja, annak felfedése, hogy milyen különbségek mutathatóak ki a humán és reál szakos diákok kognitív stílusában és az induktív/deduktív gondolkodásában. Kvázi-kísérletünk célpopulációja a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem Matematika és Informatika-, illetve a Bölcsészettudományi Kar diákjai. Eredményeink alapján, a reál szakosok deduktív gondolkodása fejlettebb, a humán szakosokhoz képest, illetve a humán szakosokra jellemzőbb a kooperatív kognitív stílus, mint a reálosokra. Továbbá, az analitikus dimenzión levő stílusok képesek előrejelezni a következtetési képességeket, mind a reál, mind a humán szakosok esetében.