A kőszállító gőzös nyomában Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai

35 OTDK, Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció, Fenntarthatóságra nevelés Tagozat.

A kőszállító gőzös nyomában


Helyezés: 3

Hallgató: Érsok Gábor
Szak: osztatlan tanárképzés - földrajz, történelem tanár , Képzés típusa: o, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Természettudományi Kar

Témavazető: Angyal Zsuzsa - egyetemi adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar


Dolgozatomban egy rövid- közép- és hosszú távú célokat felölelő fejlesztési tervet készítettem el a Somoskőn található Macskalyuk-bánya területével kapcsolatban. Célom az volt, hogy a sok esetben elkülönülő tantermi és terepi oktatást összekapcsoljam, részben feladatok részben pedig a területen létesített foglalkoztató állomások segítségével.

Célom eléréséhez feladatgyűjteményt dolgoztam ki, melyben a feladatokat három egységbe szerveztem. Az elsőben ráhangolódó és a terepi munkát előkészítő feladatok sorozatát állítottam össze, ilyen például a bazalt hétköznapiságát vizsgáló szófelhő, a terület történetét bemutató állampolgársági változásokat bemutató feladat, vagy a gazdasági élet mindennapjaiba kalauzoló részvényekkel és befektetésekkel kapcsolatos feladatok köre. Ezután következtek a terepen elvégzendő, megfigyeléseket, tapasztalatokat, attitűdöket formáló feladatok, mint a bazalt részletes vizsgálata, a bánya, mint tájseb értelmezése vagy a környező flórát megfigyelő és tanulmányozó feladat. A feladatok sora a szerzett tudást és tapasztalatot összefoglaló, makett tervezéssel és társasjátékkal zárul. Hosszú távú célként megfogalmazásra kerülnek a bánya területén kialakítható foglalkoztató állomások (pl. macskakő faragás, vulkán makett).

Dolgozatom lehetőségeket és ötleteket nyújt a terület fejlesztésére elsősorban az oktatásra, másodsorban pedig a turizmusra koncentrálva. Mivel egy lemaradó térségről beszélünk, ezen két faktor fejlesztése és támogatása megítélésem szerint a kulcs lehet a felzárkózás első lépéseihez. Az általam megalkotott feladatokat a gyakorlatban is szerettem volna több alkalommal is kipróbálni, de 2020. tavaszi és őszi félévében bevezetett kormányzati intézkedések ezt nem tették lehetővé.

A bánya siklórendszere és a gőzös