Az elektromos autók fogyasztói megítélése 2020-ban Közgazdaságtudományi

35 OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Fenntartható fejlődés - marketing aspektusok Tagozat.

Az elektromos autók fogyasztói megítélése 2020-ban


Hallgató: Németh Tamás
Szak: Kereskedelem és marketing, Képzés típusa: ba, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Társadalomtudományi Kar

Témavazető: Kovács László - egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar


A dolgozat az elektromos autókkal foglalkozik, amelyek az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. A belsőégésű motorok még ma is nagyon népszerűek, az autógyártók az elmúlt 100 évben szívesen alkalmazták előnyös tulajdonságai miatt és a vásárlók is előszeretettel vásároltak benzin vagy dízelüzemű gépkocsit. Az elektromos autók fejlesztése ugyanakkor folyamatos volt és 10-15 éve a zöld gondolkodás hatására az autógyártók előtérbe helyezték a villanyautók fejlesztését. A Tesla új autóipari márkaként mutatta be elektromos gépjárműveit, ezzel újra alternatívaként megjelölve a belsőégésű motorok mellett.

Az elektromos autók eladásainak száma az elmúlt években minden évben megduplázódott, azonban még számos kérdés megválaszolatlan a villanyautók körül, amely az elterjedésüket akadályozhatja. Az elmúlt években egymásnak ellentmondó tanulmányok jelentek meg a környezettudatossági kérdésekről, miszerint az elektromos autó egyáltalán nem környezetkímélőbb, mint egy hagyományos erőforrású autó.

Bár az elektromos hajtás üzemeltetése során nem szennyez, további kérdés, hogy az üzemeltetéshez szükséges akkumulátorok előállítása vagy megsemmisítése mennyivel növeli meg az elektromos autók teljes életciklusa (előállítás, üzemeltetés, megsemmisítés) alatti károsanyag kibocsátási értékeket. A villanyautó „üzemanyaga” az elektromos áram, amelyet erőművekben állítanak elő. Az Európai Unióban 2018-ban az elektromos áram 40%-át a fosszilis anyagok elégetése adta (Eurostat, 2018). Ez azért lehet komoly probléma, mert az elektromos autók által megnövekedett energiaszükséglet miatt a lokális (helyi) szennyezés ugyan nagymértékben csökken, de a globális környezetszennyezési probléma továbbra is fennmarad, azaz az elektromos autók csupán a „szőnyeg alá seprik” a környezeti problémákat.

A dolgozat célja, hogy az elektromos autók gazdasági és társadalmi problémáit összegyűjtse. Az elméleti rész inkább a gazdasági kérdésekkel (a vételár, a fenntartási költségek, a károsanyag kibocsátás összehasonlítása a hagyományos erőforrásokkal szemben), míg a saját kutatás rész társadalmi kérdéseket, a vásárlók hozzáállását vizsgálja az elektromos autókhoz és az autóvásárlási szokásokhoz.

A kutatás alátámasztja, hogy a vásárlók hozzáállása pozitív az elektromos autókhoz, környezetkímélőbbnek tartják a hagyományos autóknál. Ugyanakkor a válaszadók többsége drágának véli az elektromos autókat és úgy gondolja, hogy az csak kis mértékben oldják meg a környezetszennyezési problémákat.