Színezett klasszikusok. A kortárs magyar romantikus komédia remake-ek nőképe és változásaik Társadalomtudományi

35 OTDK, Társadalomtudományi Szekció, Filmtudomány Tagozat.

Színezett klasszikusok. A kortárs magyar romantikus komédia remake-ek nőképe és változásaik


Helyezés: 2

Hallgató: Lubianker Dávid
Szak: Filmtudomány, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Dr. Vajdovich Györgyi - egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


Dolgozatomban az ezredforduló-környéki magyar remake-ek nőábrázolását elemzem. Célom a reprezentációs és gender szempontokat érvényesítő vizsgálat során bizonyítani, hogy a Hippolyt, a Meseautó, az Egy szoknya, egy nadrág és az Egy bolond százat csinál című filmekből álló remake-sorozatban, mely alapjául évtizedekkel korábban készült klasszikus vígjátékok szolgáltak, az időközben bekövetkezett társadalmi változások hatásai kevéssé, illetve ellentmondásosan reflektálódnak, amennyiben az újrafeldolgozások anakronisztikusan hűek maradnak az eredeti filmekben bemutatott nőszerepekhez, családképekhez és gender-viszonyokhoz, miközben szinkronidejű történeteik a kortárs társadalomba helyezik a cselekményt és annak karaktereit.
Bemutatom az 1945-öt megelőző korai hangosfilmkorszak szerelmi vígjátékainak társadalomábrázolási sajátosságait, valamint a korszakot követő társadalmi átalakulás elsősorban női szerepeket érintő legfontosabb tendenciáit, eljutva a kortárs magyar romantikus vígjátékok gender-viszonyainak leírásáig, a magyar műfaji filmeket érintő statisztikai vizsgálatok alapján is összehasonlítva a két korszak filmjeiben megjelenő női karakterek reprezentáltságát, így helyezve kontextusba a remake-sorozat nőszerepeinek, családképének, férfi-nő viszonyainak, szexualitásábrázolásának textuális, stiláris jellemzőinek elemzéseit.
Az elemzések során a dolgozat alapfelvetéseit bizonyítva ismertetem a remake-sorozat női karaktereinek ambivalens ábrázolásmódját, ahogy a társadalmi változások hatására a filmek nőszereplői gyakran szabadabb, függetlenebb önálló nőkként, új életperspektívákban, szexualitásuk nyíltabb ábrázolásával jelennek meg, miközben a remake-ek ezen változások ellenére az alapjukul szolgáló filmek hagyományos, konzervatív értékrendjét, klasszikus ideológiáját és patriarchális családképét képviselik.