Az 1948 és 1953 között készült magyar filmek nőképe Társadalomtudományi

35 OTDK, Társadalomtudományi Szekció, Filmtudomány Tagozat.

Az 1948 és 1953 között készült magyar filmek nőképe


Helyezés: 1

Hallgató: Vajda Boróka
Szak: Filmtudomány, Képzés típusa: ma, Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Dr. Vajdovich Györgyi - egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar


A dolgozat a magyar film történetének 1948 és 1953 közé eső szakaszával, a szocialista realizmussal foglalkozik és a korszakban készült filmek nőreprezentációjára fókuszál. A kutatás kiindulópontját az a kérdés adja, hogy az államvezetés által propagandaeszköznek tekintett filmben az uralkodó ideológia utópikus világa, és a korszakban megváltozott politikai megítélésű társadalmi csoport, a nők reprezentációja egyensúlyban van-e. Ennek vizsgálatához a kutatás a korszakkal foglalkozó korábbi, szociológiai szempontú munkákra támaszkodva kitér a nők valós helyzetének bemutatására, majd az 1948 és 1953 között gyártott, szinkronidőben játszódó és központi női karaktert is szerepeltető magyar filmek teljes korpuszát felmérve a női és férfi szereplők elemzésére fókuszál, s a filmes szövegek belső struktúráinak feltárásával, a nők reprezentációjának elemzését narratív szinten vizsgálva járul hozzá a diskurzushoz. A filmek motívumaiból összeálló ideális nőkép általános jellemzésével, majd egyrészt kvantitatív módszerrel a férfi és női főszereplők számában mutatkozó egyenlőtlenség kimutatásával, másrészt a filmekben megjelenő cselekményminták szorosabb elemzésével világít rá a dolgozat a női főszereplők dramaturgiai súlyának jelentéktelenségére. A vizsgálat arra a következtetésre jut, hogy a társadalmi nemi szerepek és a klasszikus filmes konvenciók fennmaradásának köszönhetően, miként a valóságban, úgy a filmek narratív szintjén is ambivalens marad a nők szerepének megítélése és nem valósul meg az ideológiában hangoztatott egyenlőségük.