Mit keres a dj a nappaliban? Társadalomtudományi

35 OTDK, Társadalomtudományi Szekció, Média- és kommunikációtudomány 4. Tagozat.

Mit keres a dj a nappaliban?


Hallgató: Orosz Ádám Richárd
Szak: Kommunikáció és médiatudomány, Képzés típusa: ba, Intézmény: Károli Gáspár Református Egyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Korpics Márta - egyetemi docens, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar


A COVID-19 által kialakult helyzet az élet minden területére hatást gyakorol. Így volt és van ez a dolgozat által vizsgált területen is. A dolgozat a fesztivál- és az online koncerteket helyezi a vizsgálat fókuszába, még pedig úgy, hogy a lemezlovas és a közönség között kommunikációt vizsgálja, különös tekintettel a verbális és nonverbális jellemzőkre, sajátosságokra. A zeneiparon belül a lemezlovasok bevételének legnagyobb része a fellépésekből származott és nem a jogdíjakból. A legtöbben civil munkát kerestek a pandémia alatt, de közben online formában közvetítettek koncerteket a saját nappalijukból, hogy ezzel is fenntartsák a hallgatók figyelmét, érdeklődését. Ennek a teljesen új koncertezési formának a világon sehol nincs kultúrája, nincsenek begyakorlott szokásai, így bizonytalan a sikeressége is. A fesztivál koncerteknek az elmúlt években kialakult a kultúrája, mindenki számára elfogadott kontextusa, amely meghatározta a lemezlovas és a közönség közötti kommunikációt is. A live koncerteken a lemezlovasnak meg kell változtatni a stratégiáját, a verbális és nonverbális eszközök használatát. A közönség hajlandóságát a kommunikációra pedig rengeteg tényező befolyásolja.

A kommunikációkutatás több színterét is érinti a két helyzet, hiszen bár a helyzet nem személyközi, de mégis megjelennek a személyközi kommunikáció elemei, illetve a tömegkommunikáció is megjelenik, ami segíti a zene közvetítését a váratlanul kialakult helyzetben. A kutatás két részből állt. Olyan hazai lemezlovasokkal készítettem interjúkat, akik rendelkeznek fesztivál tapasztalattal és készítettek live koncertet. Emellett a közönséggel pedig kérdőívet vettem fel, ahol 5 fokozatú likert skála segítségével vizsgáltam az attitűdjüket és az adott kommunikációs tevékenységre történő hajlandóságukat. A kitöltők zöme valamelyik rendezvényszervező csapat tagja így releváns tapasztalattal rendelkeznek a fesztiválokról és a kialakult helyzetről.

Az eredmények alátámasztják azt a hipotézist, hogy megváltozik a lemezlovas kommunikációjában a verbális és nonverbális eszközök aránya az új helyzetben. A közönség bár elégedett a dj teljesítményével, sokkal nehezebben bevonható a kommunikációba és sokszor csak megfigyelő marad a monitor másik oldalán.

Kulcsszavak: verbális és nonverbális kommunikáció, lemezlovas és közönség, fesztivál és online koncert, interjú, kérdőív