Csoporton belüli kommunikáció egy vallási-ifjúsági közösségben Társadalomtudományi

35 OTDK, Társadalomtudományi Szekció, Média- és kommunikációtudomány 2. Tagozat.

Csoporton belüli kommunikáció egy vallási-ifjúsági közösségben


Hallgató: Sárközi Barbara
Szak: kommunikáció- és médiatudomány MA, Képzés típusa: ma, Intézmény: Károli Gáspár Református Egyetem, Kar: Bölcsészettudományi Kar

Témavazető: Korpics Márta - egyetemi docens, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar


Jelen dolgozatban egy vallási-ifjúsági közösséget vizsgálok részletesen. Hipotézisem, hogy a közösségen belüli megfelelő kommunikáció pozitív hatással van a csoportműködésre és a csoporton belüli viszonyokra. Tanulmányomban először leírom a közösségfogalom különböző megnyilvánulásait, majd felvázolom Kárpátalja, és az általam vizsgált falu, Nagypalád népességének felekezeti megoszlását. Ezek után rátérek a vizsgált közösségre, leírom róla a lényeges információkat, majd a csoport alakulásának fázisait. Bemutatom a csoporton belül kialakult szimpátián alapuló kapcsolati hálókat, a közösségben megfigyelhető kommunikációt, és levonom a következtetéseket annak megfelelően, hogy milyen hatással van a csoportalakulásra.

A kutatáshoz készítettem interjúkat, kérdőívet és szociogramot, ezek mellett pedig résztvevő megfigyelést is alkalmaztam. A közösség leírásához és bemutatásához többféle tudományterület adatait, illetve módszertanát használtam. A szociológiai adatok a közösség társadalmi beágyazottságát mutatták meg, a pszichológiai kutatási módszer a közösségben lévő tagok közötti viszonyokat, a kommunikációs megközelítés a csoportdinamikát és a személyközi kommunikáció alakulásának leírásában segített. A többféle tudományterületi megközelítés miatt kutatásom multidiszciplinárisnak tekinthető.

A hipotézisem, miszerint a közösségen belüli kommunikáció alakulása pozitív hatással van a csoportalakulásra, beigazolódott. Ez abban nyilvánul meg, hogy a tagok és a vezető között a kezdetektől zökkenőmentes volt a kommunikáció, így hétről-hétre hatékony volt az együttműködés köztük. Ezáltal kialakultak a csoportnormák és a szerepek, mindenki tudja, hogy milyen helyet foglal el a csoporton belül, és tesz a csoport gördülékeny működéséért.

A gyerekek az érdekes, interaktív, játékos alkalmakra szívesen járnak. Ez a valahová való tartozás élményét nyújtja számukra, valamint egy bizonyos mértékű biztonságérzetet. A közösség tagjai bizalommal fordulnak a vezetőkhöz is, és egymáshoz is. Olyan problémákra keresnek megoldást az alkalom keretein belül, melyet egyénenként nem feltétlenül vállalnának fel. Továbbá nagy tudásanyagot sajátíthatnak el, és egy olyan útmutatást kapnak, melyet az iskolában vagy a családban nem kap meg minden tag.