Borturisztikai és borfogyasztói felmérés Monoron Agrártudományi

35 OTDK, Agrártudományi Szekció, Agrár- és élelmiszermarketing Tagozat.

Borturisztikai és borfogyasztói felmérés Monoron


Helyezés: 1

Hallgató: Bazsik István
Szak: Vidékfejlesztési Agrármérnök, Képzés típusa: msc, Intézmény: Szent István Egyetem, Kar: Károly Róbert Campus

Témavazető: Dr. Koncz Gábor - egyetemi docens, Szent István Egyetem Károly Róbert Campus


Problémafelvetés
Magyarország szőlészeti, borászati és borturisztikai piacának a nagy termelési centrumok mellett több kiemelt turisztikai szereplője is van. Ezek mellett lenne szükséges a monori bornak, és a pincefalunak megtalálni a helyét, szerepét, lehetőségeit.

Célkitűzés
Felmérni a monori bor, és a pincefalu ismertségét, elismertségét, illetve az alapvető fogyasztói igényeket.

Hipotézisek
A monori bor ismertsége a Monori járás, illetve Budapest és agglomerációja kivételével alacsony szintű. A monori bor minősége a fogyasztók megítélése szerint jó, azért a magyar átlaghoz hasonló árat hajlandóak fizetni. Az OEM megjelölésről a fogyasztók többsége nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel, a Monori OEM pénzben kifejezhető hozzáadott értéke kérdéses. A palackozott borok iránti érdeklődés és fizetési hajlandóság nagyobb, mint a folyóboroké. Ahhoz hogy a generációk közti ízlésbeli különbségeket a termelők lekövethessék, a fehérbor-termelés mellett a rozé borok készítésére érdemes koncentrálni.

Anyag és módszer
A vizsgálatok során primer adatgyűjtés került végrehajtásra 20 pontos kérdőívvel, melyet online, illetve kézi úton lehetett kitölteni. Az adatok feldolgozása során SPSS porgrammal kétmintás T-próba, kereszttáblás vizsgálat, és χ2 próba került végrehajtásra.

Kutatási eredmények
Nem ismert tény, hogy a monori Európa egyik legnagyobb pincefaluja. A monori borral találkoztak a fogyasztók, de országos fogyasztói bázis nincs, a Budapest és környéki expanzió lehetséges. A megkérdezettek szerint, a monori bor jó. A palackozott monori borért többet fizetnének a fogyasztók, mint a korrigált átlagár. A Monori OEM jelenleg kevéssé ismert, a fogyasztók számára nem képez hozzáadott értéket. A Z generáció nem kedveli a vörösbort, a rozé bor kedvelők aránya az átlagnál jóval nagyobb.

Következtetések, javaslatok
A monori pincefalu, mint fő marketingelem jelenjen meg jelmondattal és intenzív marketing kampánnyal. A rendezvények és színvonaluk fenntartása hasznos. A Monori bor helyi fogyasztói bázisa erős, a budapesti piac közelsége, és a fogyasztói attitűdök alapján a piaci expanzió javasolt. A kistermelőknek érdemes a borpalackozást megoldani. A rozé borok termelésére érdemes koncentrálni, a reduktív technológiai kapacitást érdemes bővíteni. A Monori OEM brand építési elképzeléseit felül kell vizsgálni.